Esittäytyminen Charlie/Mika

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ti 18.12.2007 20:38

Rikkis kirjoitti:
shamaani kirjoitti: Oisko ollut -82, eli ite kymmenen-ykstoista kun teltanjohtajien keskuudessa irokeesimuoti. Alunperinkin sellainen taisi olla kaverilla jonka sukunimeksi muistelen Turunen, ja jonka kanssa hoideltiin parit kalkkunat illan peijaisiin... Omassa teltassa johtoa piti Teppo, ehkä Jyväskylästä. Totaalinen junnuteltta, Teppo vanhin, n.13v.

Jaa niin, Teppo tais olla lakota... :P
Jep jep. Maisansalo oli -82. Turusen Esa. Vaikuttaa nykyään jossain Inarin suunnalla. Ja nyt kun sanot, saattoi ollakin että irokeesitukkakin oli muodissa, kun kerran pitkätalossa asuivat. Teppo taisi tosiaan olla Jyväskylän suunnalta, sukunimi nyt ei tule heittämällä mieleen kun on jo ikuisuuden ollut poissa kuvioista.

Et sattuisi kuvia noilta ajoilta omistamaan?

Minä olin tuolla kanssa vähän niin kuin "ohjaajana", kunnes meni Haltsosen kanssa sukset ristiin ja lähdin kesken leirin pois. Mitähän sitä oltiin silloin - 14-vuotias?

Kuvista ja Haltsosesta aasinsilta. Näin joskus vuosia myöhemmin Haltsosella pätkiä niistä videoista joita Maisassa kuvasi. Ei ollut ominaiseen tapaansa halukas antamaan niistä kopioita. Harmi. Olisi hauska katsella millaista se touhu silloin oli.
Ei kai sulla ollu semmosia komeita nahka-kledjuja ja kihartavaa ruskeaa/tummaa puolipitkää tukkaa? Vai Charlieko se oli? Semmosen kaverin muistan, lainasi Haltsosten siniselkäistä lasikuitujousta ja tepasteli voitonvarmana siellä kalkkunatarhan liepeillä, mutta minä kierolainen lymyilin pitkässä heinikossa ja toimitin pojan rutisemaan hevosaitaukseen muita kaatuneita odottelemaan ennen kuin taisto kunnolla alkoi... :wink:

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ti 18.12.2007 20:55

Minulla ei paljon tykka kiharoinut, kuulostaa Rikkikseltä. Ja mulla oli kyllä oma jousi...
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

T. Juivanen
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 01.08.2007 11:50

Viesti Kirjoittaja T. Juivanen » Ti 18.12.2007 21:51

:lol:
Viimeksi muokannut T. Juivanen, Ma 11.10.2010 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 19.12.2007 14:28

[quote="T. Juivanen"]Pitänee sitten esittäytyä kun on kerran palstalle rekisteröitynyt. Intiaanithan ne on kiinnostaneet jo kohta 30 vuotta. Ensimmäisellä leirillä olin 1980 ja siitä sitten pitkin 80-lukua enemmän tai vähemmän aktiivisesti leirielämää kesäisin. 90-luvulla ja vuosituhannen alussa olin "hyvin yhteiskuntaan sopeutunut reservaatti-intiaani"(kuten Simo asian aikoinaan ilmaisi eräästä tutusta, joka oli jättänyt harrastamisen vähemmälle). Viime aikoina on kuitenkin tapahtunut selvää aktivoitumista, liekö jokin keski-iän kriisi,missä kaipaillaan menetettyä nuoruutta. Tai sitten se johtuu vain siitä, että omat kakarat alkaa olla saman ikäisiä kuin itse oli silloin kun aloitti(ja jostain syystä muksut ovat vieläpä kiinnostuneita intiaaneista).

Näin se vähän on mennyt. Saipa harrastus itellä uutta voimaa kun opin nettiä käyttämään. Ja kun vielä luottokortti tuli hankittua niin muutamassa vuodessa se parin-kolmenkymmenen opuksen kirjasto viisinkertaistui. Vaimo onkin todennut että jos tästä vielä pimahdan, muutan varmasti mettään ja hyökkäilen valkonaamojen kimppuun...

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 19.12.2007 14:39

Muistui tässä samalla mieleen että Karhuhan se irokeesitukan "kiihottaja" oli. Vääntöä käytiin lähinnä siitä kun suurin osa porukasta leikki tasankoporukoita, että eihän ne mitään "mohareita" ajellu. Karhu siihen että kyllä otot ja pawneetkin, tämäkös aluksi halveksivia tuhahduksia aiheutti. Noh, joku kumminkin tukanleikkuumasiinan esille pyysi ja muut sitten seurasivat. Luullakseni tämä kaveri oli sama joka hopparin Maisansalon kuvissa esiintyy pallopäinen sotanuija koholla, naama ja osa vartaloa maalattuna. Kuvassa taisi näkyä myös tämä Turusen Esa, ja joku muukin ohjaajista siinä taustalla. Kaikilla päät tyylikkäästi ajeltu...

PS. Sotamaalauksesta en menekkään takuuseen. Pelkkä lannevaate kumminkin, true warrior..

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Ke 19.12.2007 22:04

shamaani kirjoitti:Ei kai sulla ollu semmosia komeita nahka-kledjuja ja kihartavaa ruskeaa/tummaa puolipitkää tukkaa?
Charlie kirjoitti:Minulla ei paljon tykka kiharoinut, kuulostaa Rikkikseltä. Ja mulla oli kyllä oma jousi...
Ei ole minua tuo kuvaus. Kiharat joo, mutta puolipitkäksi ei noina aikoina voinut parhaalla tahdollakaan kuvailla.

Kaivelin vanhoja kuvia ja totesin että kovin montaa ei Maisasta -82 ole, mutta edes jokunen. Tässä muutama.

Tämä ensimmäinen olen minä. Takana oikealla taitaa olla itse Ukkoskarhu-Haltsonen. Sulkapäähineessä olevaa ei pysty nyt keksimään.

Kuva

Tässä toisessa on sitten minun maallinen omaisuuteni tuolta ajalta. Kuva otettu siitä Haltsosen "vanhasta tipistä" jossa asustelin tuolla leirillä. Haltsonenhan oli tehnyt itselleen uuden vielä isomman oranssisen. Oikean laidan säärystinten helmikirjailu ei oikein näy kuvassa, mutta niissä oli hienosti kehyksellä tehdyt W. Ben Hunt -stripit. Kaikki helmet askartelukeskuksesta, kuten niihin aikoihin tapana oli. Piippulaukun "piikkikirjailut" oli muistaakseni tehty puuvillalangalla. Punainen lannevaate on vielä jäljellä ja pojat on sitä joskus käyttänyt. Nahkapaidan kaulalappukirjailun tein muistaakseni joulunpyhinä. Kaiketikin jouluna -81 siis.

Kuva

Lopuksi vielä satunnainen epätarkka kuva Henkasta (nyttemmin "Sticks") ja Pekasta. Pekka onkin jo vuosikymmeniä sitten kadonnut näistä piireistä. Harmi, olisi kiva tavata joskus. Kuvaavaa noille leireille oli että Pekallakin oli varsin hyvä setti inkkarikamaa, mutta tähän kuvaan on joutunut tuulipuvussa.

Henkan pään takana muuten on se "hauta" minkä Simo sinne puuhun rakensi.

Kuva

Näistäkin on jo 25 vuotta. Niin se aika kuluu.

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ke 19.12.2007 23:59

Turusen asuinpaikka nykyään on Kaamasmukka, Kaamasesta Karigasniemelle vievän tien 92 varrella. Hyvin erähenkistä elämää siellä vietetään. Avovaimo on harvinaisen pätevä metsissä. Olin siellä pari vuotta sitten syksyllä riekkometsällä parin kaverin kanssa. Istuimme Turusen ja kavereiden kanssa iltoja laavussa maailmaa parantaen, kun Turusen vaimo aina kävi vähän virvelöimässä ja toi kymmenkunta tammukkaa sekä paistoi ne. Meille äijille jäi syömisen "vaiva".

Haltsosella ei muuten ollut jännejousta 1982, kuten jossakin edellä olevassa kommentissa mainittiin. Olin tietääkseni ainoa Suomessa, jolla tuolloin oli jännejousi, parissa vuodessa niitä sitten alkoi olla jo monella muullakin. Henkan kuvauksen mukaan Haltsosella oli jostakin listasta tehty jousi, jonka selkään oli vedetty lasikuituteippiä vahvistukseksi. Kenties se oli se "jännejousi". Lisäksi Haltsosella oli taljajousi.

Pekka elelee siellä vanhempiensä kotona Mäkelässä. Teki joitakin vuosia sitten uuden talon samalle paikalle, kun entinen tuhoutui tulipalossa. Pekka on kuvanveistäjä, pitää näyttelyitä ja on saanut hyviä arvosteluita. Taitava jätkä se oli jo 1982. Ei ole tullut nähdyksi nyt muutamaan vuoteen.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » To 20.12.2007 14:34

Simo Hankaniemi kirjoitti:Turusen asuinpaikka nykyään on Kaamasmukka, Kaamasesta Karigasniemelle vievän tien 92 varrella. Hyvin erähenkistä elämää siellä vietetään. Avovaimo on harvinaisen pätevä metsissä. Olin siellä pari vuotta sitten syksyllä riekkometsällä parin kaverin kanssa. Istuimme Turusen ja kavereiden kanssa iltoja laavussa maailmaa parantaen, kun Turusen vaimo aina kävi vähän virvelöimässä ja toi kymmenkunta tammukkaa sekä paistoi ne. Meille äijille jäi syömisen "vaiva".

Haltsosella ei muuten ollut jännejousta 1982, kuten jossakin edellä olevassa kommentissa mainittiin. Olin tietääkseni ainoa Suomessa, jolla tuolloin oli jännejousi, parissa vuodessa niitä sitten alkoi olla jo monella muullakin. Henkan kuvauksen mukaan Haltsosella oli jostakin listasta tehty jousi, jonka selkään oli vedetty lasikuituteippiä vahvistukseksi. Kenties se oli se "jännejousi". Lisäksi Haltsosella oli taljajousi.

Pekka elelee siellä vanhempiensä kotona Mäkelässä. Teki joitakin vuosia sitten uuden talon samalle paikalle, kun entinen tuhoutui tulipalossa. Pekka on kuvanveistäjä, pitää näyttelyitä ja on saanut hyviä arvosteluita. Taitava jätkä se oli jo 1982. Ei ole tullut nähdyksi nyt muutamaan vuoteen.
Joo, voi olla että Seppo vaatimattomaan tyyliinsä sanoi sitä jännejouseksi. Juuri taljajousi oli muistaakseni se sininen. Ei oikein istunut omaan käteen kun koitin, taisin olla vielä vähän heiveröinen... Tuosta lasikuituteippijousesta oli juttukin jossain hopeanuolessa. Niinkuin Rikkis mainitsi, onhan siitä jo 25v. Aika kultaa muistot...

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Pe 21.12.2007 23:54

Muistelin tuossa aikaisemmin kalkkunan grillausta Maisansalossa hikimajan jälkeen 1982, mutta tarkemmin ajateltuna se saattoikin olla vuoden 1984 leirillä. On siitä jo sen verran aikaa, että kronologian kanssa voi välillä olla ongelmia. Maisansalon leireistä jäi kuitenkin ihan hyvät muistot. Se viimeinen, eli 1985 oli kuitenkin hieman säälittävä, kun leiriläisiä ei enää ollut kuin muutama.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 22.12.2007 18:32

Simo Hankaniemi kirjoitti:Muistelin tuossa aikaisemmin kalkkunan grillausta Maisansalossa hikimajan jälkeen 1982, mutta tarkemmin ajateltuna se saattoikin olla vuoden 1984 leirillä. On siitä jo sen verran aikaa, että kronologian kanssa voi välillä olla ongelmia. Maisansalon leireistä jäi kuitenkin ihan hyvät muistot. Se viimeinen, eli 1985 oli kuitenkin hieman säälittävä, kun leiriläisiä ei enää ollut kuin muutama.
-82 oli pientä kapinaa Karhua vastaan. Ainakin Teppo ja pari muuta suunnittelivat siirtyvänsä Padasjoen (siellä kai se toinen oli?) leirille seuraavana vuonna. Ohjelmapuoli oli vähän köyhää, käsityön opiskelua kun oli merkitty niin haltsonen kävi viskaamassa kangaspalat paikalle josta jokainen sai sitten repäistä itelleen lannevaatteen. Ite äijä hävis kuin pieru saharaan...

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » La 22.12.2007 22:49

shamaani kirjoitti:Ohjelmapuoli oli vähän köyhää, käsityön opiskelua kun oli merkitty niin haltsonen kävi viskaamassa kangaspalat paikalle josta jokainen sai sitten repäistä itelleen lannevaatteen. Ite äijä hävis kuin pieru saharaan...

HEH, HEh heh, loistavaa! Haltsosella oli tyyliä!
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ma 24.12.2007 00:35

Haltsosella oli ilman muuta tyyliä - ja tyyli oli täysin johdonmukainen. Ongelmista huolimatta Haltsosen leireillä oli tietyllä tavalla autenttinen meno ja tunnelma. Pikkupojista kuoriutui muutamassa päivässä reippaita ja ronskeja soturinalkuja. Tosin ihmettelen, miten vanhemmat uskalsivat jättää lapsensa ko. leirille. Tänä päivänä se ei enää onnistuisi, 1978-1985 elettiin erilaisia aikoja.

Padasjoen leirit taas olivat pelkästään kaupallisia yritelmiä, niistä puuttui intiaanifiilis. Niissä ainoa tarkoitus oli kerätä mahdollisimman paljon mahdollisimman nuoria lapsia ja pitää ne leiriajan aitauksessa, sekä rahat pois vanhemmilta. Nuorimmat leiriläiset olivat sellaisia, että vanhimmat leiriläistytöt joutuivat äidin korvikkeiksi ja kantamaan niitä selässään. Tuollaisella leirillä alaikäraja olisi mielestäni 9 vuotta, eikä 9 kuukautta.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » To 27.12.2007 18:17

Simo Hankaniemi kirjoitti:Haltsosella oli ilman muuta tyyliä - ja tyyli oli täysin johdonmukainen. Ongelmista huolimatta Haltsosen leireillä oli tietyllä tavalla autenttinen meno ja tunnelma. Pikkupojista kuoriutui muutamassa päivässä reippaita ja ronskeja soturinalkuja. Tosin ihmettelen, miten vanhemmat uskalsivat jättää lapsensa ko. leirille. Tänä päivänä se ei enää onnistuisi, 1978-1985 elettiin erilaisia aikoja.

Padasjoen leirit taas olivat pelkästään kaupallisia yritelmiä, niistä puuttui intiaanifiilis. Niissä ainoa tarkoitus oli kerätä mahdollisimman paljon mahdollisimman nuoria lapsia ja pitää ne leiriajan aitauksessa, sekä rahat pois vanhemmilta. Nuorimmat leiriläiset olivat sellaisia, että vanhimmat leiriläistytöt joutuivat äidin korvikkeiksi ja kantamaan niitä selässään. Tuollaisella leirillä alaikäraja olisi mielestäni 9 vuotta, eikä 9 kuukautta.
...näinhän siinä kävi. Ei ollut asiaa leireille sen jälkeen kun vanhemmat ilmestyi päivää etuajassa asuntovaunureissulta maisansaloon. Paha narahdus kun temmellettiin ilman valvontaa, eikä yhtään aikuisen näköistä lähimain...

Tosta Rikkiksen kuvasta arvelisin sulkapäähineisen herran Snoopyksi. Ei sinä kesänä muistaakseni kovin montaa isoa sulkahattua näkyny. Tosin niitä harvoja sitten koitettiin lainailla omistajilta.

Urho Tulitukka

Viesti Kirjoittaja Urho Tulitukka » La 29.12.2007 00:15

Simo Hankaniemi kirjoitti: Maisansalon leireistä jäi kuitenkin ihan hyvät muistot. Se viimeinen, eli 1985 oli kuitenkin hieman säälittävä, kun leiriläisiä ei enää ollut kuin muutama.
Hopeanuolia tuli joskus aikoinaan luettuakin. Eikös se Simollakin ollut puolustusvoimien palvelus noina aikoina jo lähellä? Sen jälkeen tuli itte samoiltua ympäriinsä ja korvet on paras ystävä olleet.

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ti 08.01.2008 01:12

Urho Tulitukka kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti: Maisansalon leireistä jäi kuitenkin ihan hyvät muistot. Se viimeinen, eli 1985 oli kuitenkin hieman säälittävä, kun leiriläisiä ei enää ollut kuin muutama.
Hopeanuolia tuli joskus aikoinaan luettuakin. Eikös se Simollakin ollut puolustusvoimien palvelus noina aikoina jo lähellä? Sen jälkeen tuli itte samoiltua ympäriinsä ja korvet on paras ystävä olleet.
Olin intissä jo 1978-79. Olen hieman vanhempaa polvea, en ole ollut koskaan leiriläisenä noilla leireillä. 1978 olin ohjaajana Säyrylässä ensimmäisellä Hopeanuoli-leirillä. 1979 kävin vain muutaman päivän vierailulla Padasjoella, 1980 luin yliopiston pääsykokeisiin, 1981 kävin vierailulla Kolin leirillä ja Padasjoella. Oli jo puhettakin, että -82 Haltsonen palkkasi minut Maisansaloon, mutta yhdelle tunkiolle harvemmin sopii kahta kukkoa. Seuraavina vuosina kävin vain lyhyillä vierailuilla Maisansalossa ja Padasjoella Kullasvuoren leirillä.

Missä päin muuten olet samoillut? Lapissa ainakin, veikkaan.

Vastaa Viestiin