Leonard Peltier

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Leonard Peltier

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 16.08.2008 22:21

Mies istunut yli 30 vuotta. Uusi ehdonalaishakemus käsiteltävänä, nimiä vetoomukseen kerätään täällä:

http://www.ipetitions.com/petition/parole2008/

En ole suuri ihmisoikeusaktivisti, mutta joskus on kantaansa puolustettava. Oma nimi löytyy tuolta niin kuin Wounded Kneen mitalien poisto hässäkästä.

:?

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Su 17.08.2008 00:31

30 vuotta on puhuttu siitä, mitä Peltier ei tehnyt. Minua kiinnostaa, mitä Peltier teki, mutta siihen en ole saanut vastausta. Jos Peltier ei osallistunut taisteluun Jumping Bullin tilalla haluan tietää häneltä, miksi hän ei osallistunut. Peltieriltä ei ole tullut vastausta, joten odotan toiset 30 vuotta. Peltier voisi myös harkita kalapuikkoviiksien juurimista. Ne eivät näytä hyvältä intiaanin naamassa. Sen verran pitää olla respektiä perinteitä kohtaan.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 17.08.2008 08:25

Ehkä äijä kertoo sitten joskus jos vapaaksi pääsee, vaikka testamentissa.

Suomessa olisi mitä ilmeisimmin päässyt ajat sitten ulos. Tuolla on syytä pitää suu supussa tai tulee uudenlainen salahankesyyte ja 200 vuotta lisää.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 17.08.2008 08:45

shamaani kirjoitti:Ehkä äijä kertoo sitten joskus jos vapaaksi pääsee, vaikka testamentissa.

Suomessa olisi mitä ilmeisimmin päässyt ajat sitten ulos. Tuolla on syytä pitää suu supussa tai tulee uudenlainen salahankesyyte ja 200 vuotta lisää.
En kyllä tunne Peltierin tapausta kovin tarkkaan, mutta muistaakseni huhuttiin, ettei ase jolla FBI agentit surmattiin, edes ollut Peltierillä.

Olennaista minusta tässä kaikessa oli kuitenkin se, että kansa nousi riistäjää vastaan. Aivan samoin kuin muutamia vuosia aikaisemmin Oklandissa, Kaliforniassa, kun Bobby Seale, Huey P. Newton, "Bunchy" Carter, Bobby Hutton, Fred Hampton, John Huggins ja Eldridge Cleaver ja kumppanit pukeutuivat mustiin ja julistivat "sanaa" Malcolm X:n henkeen:
"Minä pidän kiinni kiinni perustuslaillisista oikeuksistani. Minä en alistu teidän väkivaltaanne. Minä teen lopun teidän väkivallastanne minun kansaani kohtaan. Sinulla on aseesi, sika, ja minulla on omani. Jos sinä ammut minua niin minä ammun takaisin!"

Jari
Jari Teilas

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Su 17.08.2008 10:54

Tuossa vähän aikaa sitten ostin hauskasti todella eri näkökulmaa aiheesta esittävän kirjan American Indian Mafia. Kirjoittajana ex-FBI-agentti John M. Trimbach. En ole ehtinyt vielä kunnolla lukea, vain silmäillyt joitakin kappaleita sieltä täältä. Trimbachilla on paljon sanottavaa mm. 1973 Wounded Kneestä ja Peltieristä.

Taitaa olla oma weppisaittikin: http://www.americanindianmafia.com

Noitten vanhojen juttujen lisäksi etenkin esipuheen kirjoittaja Richard Two Elk:illä on varsin painavaa asiaa reservaattien nykytilasta etenkin lasten seksuaalisesta pahoinpitelystä. Ei hauskaa luettavaa.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 17.08.2008 11:47

Rikkis kirjoitti:Tuossa vähän aikaa sitten ostin hauskasti todella eri näkökulmaa aiheesta esittävän kirjan American Indian Mafia. Kirjoittajana ex-FBI-agentti John M. Trimbach. En ole ehtinyt vielä kunnolla lukea, vain silmäillyt joitakin kappaleita sieltä täältä. Trimbachilla on paljon sanottavaa mm. 1973 Wounded Kneestä ja Peltieristä.

Taitaa olla oma weppisaittikin: http://www.americanindianmafia.com

Noitten vanhojen juttujen lisäksi etenkin esipuheen kirjoittaja Richard Two Elk:illä on varsin painavaa asiaa reservaattien nykytilasta etenkin lasten seksuaalisesta pahoinpitelystä. Ei hauskaa luettavaa.
Ääripäitä on yleensä hieman vaikea käsitellä sivustaseuraajana. Puolueettomista taas usein puuttuu henki. Kirjoitinkin juuri tuonne lava beds-osaan että pitäisi aina ottaa huomioon kumpikin osapuoli ja lisäksi jotain siltä väliltä. Ehkä sitten on helpompi muodostaa oma mielipiteensä...

Oglala/Jumping Bull-tapahtumassa tuskin kumpikaan osapuoli pääsee puhtailla papereilla. Peltier lienee kuitenkin rangaistuksensa kärsinyt. Veikkaan että tulevan presidentin nimi tulee sanelemaan myös Lennyn vapauden...

Frank

Viesti Kirjoittaja Frank » Su 17.08.2008 18:33

Aiheesta on väännetty dokkareita kai useampikin, mutta tää ainakin on ihan katsottava...joskin altavastaajien tekemä.
Kuva
http://www.imdb.com/title/tt0104504/

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 18.08.2008 10:36

Kattelin tuon viime vuonna.

Tietyt piirit amerikassa tuomitsevat kaiken omalle puolelle epäedulliset informaatiot "poliittisesti korrekteina". Olkoot sitten niin, mutta samojen ihmisten mielipiteet omista toimintatavoista ovat jokseenkin epäkorrekteja. Jonkinlainen "emävalhe ei ole valehtelua" tyyli kuvastaa tätä porukkaa, omathan eivät ole koskaan ikinä milloinkaan edes ajatelleet mitään väärää. Varmasti jotkut punaniskat tuonkin nielee.

Ne muutama hassu intiaani kenen mielipiteestä aim-liikettä kohtaan olen selvillä toteavat Banksin, Mitchellin, ja muiden alkuaikojen johtajien olleen kohteliaampia ja oikeasti halunneen auttaa ihmisiä. Öykkäröinti on sitten alkanut nuorempien astuessa johtoon.

Tuon Trimbachin uskottavuus meni ainakin omista silmistä kun vilkaisin tota saittia, "ensimmäistä kertaa totuus", "Dennis Banks ampui Lawrence Lamontin", ei siis saanutkaan fbi:n kutia päähänsä. Kuulostaa totuudenmukaiselta...

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ke 20.08.2008 22:24

Kun olin Rapid Cityssä 1985 olin ainoa, joka puolusti AIM:ää. Tuntui aika huvittavalta olla joissakin keskusteluissa intiaanien kanssa, kun kaikki punanahat olivat AIM-vastaisia. Ymmärsin kyllä heidän kritiikkinsä, että AIM:n vaikutuksesta mm. lainojen saanti pankeista oli käynyt intiaaneille vaikeaksi ja Fools Crown puhelimella oli soiteltu Wounded Kneen 1973 aikana isot laskut jne jne., mutta silti AIM oli mielestäni välttämätön organisaatio 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa. Ainahan se kakka roiskuu, kun jotakin yritetään tehdä.

Vastaa Viestiin