inipi
inipi
Lueskelin tässä taasen Pohjois-Amerikan intiaaniuskonnot kirjaa. Hyvä kirja.
Varsinkin Inípi riittinä-kappaleessa oli mielenkiintoinen sen mainitusta huumorista riitin suorituksen aikana ja kömmähdyksistä puheessa sen aikana.
Suora lainaus kirjasta, nykypäivän hikoilumajan aikana tapahtuvista kömmähdyksistä (s.250):
’ Eräs Buckon informantti kertoi tapauksesta, kun hänen enonsa yritti pysyä vakavana.Tämän piti sanoa ” Hand me the deer antlers ”, mutta hän sanoinkin vahingossa ”Hand me the antlers,dear”
Tähän hänen vaimonsa vastasi: ”Honey, you haven’t said that in years; we should sweat more often.”
Kerran inípi-riitin johtajan piti puolestaan erään rukouksen yhteydessä sanoa ”Hokhá kholá” ( Menkäämme, ystävä”), mutta sanoikin vahingossa ”Coca Cola”. Riitin johtaja pysyi itse vakavana mutta muilla oli suuria vaikeuksia olla nauratta.
Muutama kysymys tästä :
Onko nykyään niin että ”vanhan koulukunnan auktoriteettia” ei tarvita taikka ei ole ollenkaan tarpeellinen, inipissä?
Rukoukset luetaan englanniksi eikä lakotan kieltä välttämättä tarvita lainkaan riitin aikana?
Mistä on peräisin käännös (Hokhá kholá = Menkäämme, ystävä)?.
mahpiya
Varsinkin Inípi riittinä-kappaleessa oli mielenkiintoinen sen mainitusta huumorista riitin suorituksen aikana ja kömmähdyksistä puheessa sen aikana.
Suora lainaus kirjasta, nykypäivän hikoilumajan aikana tapahtuvista kömmähdyksistä (s.250):
’ Eräs Buckon informantti kertoi tapauksesta, kun hänen enonsa yritti pysyä vakavana.Tämän piti sanoa ” Hand me the deer antlers ”, mutta hän sanoinkin vahingossa ”Hand me the antlers,dear”
Tähän hänen vaimonsa vastasi: ”Honey, you haven’t said that in years; we should sweat more often.”
Kerran inípi-riitin johtajan piti puolestaan erään rukouksen yhteydessä sanoa ”Hokhá kholá” ( Menkäämme, ystävä”), mutta sanoikin vahingossa ”Coca Cola”. Riitin johtaja pysyi itse vakavana mutta muilla oli suuria vaikeuksia olla nauratta.
Muutama kysymys tästä :
Onko nykyään niin että ”vanhan koulukunnan auktoriteettia” ei tarvita taikka ei ole ollenkaan tarpeellinen, inipissä?
Rukoukset luetaan englanniksi eikä lakotan kieltä välttämättä tarvita lainkaan riitin aikana?
Mistä on peräisin käännös (Hokhá kholá = Menkäämme, ystävä)?.
mahpiya
Re: inipi
Hyvä avaus.mahpiya kirjoitti: Onko nykyään niin että ”vanhan koulukunnan auktoriteettia” ei tarvita taikka ei ole ollenkaan tarpeellinen, inipissä?
Rukoukset luetaan englanniksi eikä lakotan kieltä välttämättä tarvita lainkaan riitin aikana?
Minun parhaan käsitykseni mukaan sekä lakotoilla että muilla natiiveilla, sekä nykyään että aiemmin, harras uskonto ja mitään kuvia kumartelematon paikoin rankkakin huumori kulkevat helposti käsi kädessä. Eli toinen ei mitenkään välttämättä estä toista.
Natiivikielet - niin lakota kuin muutkin - ovat nykypäivänä ehkä vahvimmillaan nimenomaan rukousten "pyhinä" kielinä. Monasti rukous sitten samaan tahtiin käännetään englanniksi että kuulijatkin ymmärtävät. Tosin molempia muitakin variantteja tuntuu esiintyvän: Rukoukset pelkästään natiiviksi tai rukoukset pelkästään englanniksi. Luultavasti riippuen aika paljon rukoilijan kielitaidosta...
http://lakotadictionary.org/forums/index.php
Mahpiyalle ja muille kiinnostuneille siltä varalta että tämmönen ei ole tuttu.
Mahpiyalle ja muille kiinnostuneille siltä varalta että tämmönen ei ole tuttu.
-
- Viestit: 957
- Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43
Saunominen ei ollut aikoinaan pelkkä riitti, vaan myös "normaalia saunomista" ilman auktoriteetteja ja hihulointeja. Nykyaikana alkuperäisen kulttuurin kutistuttua jäljelle jääneet muodot saavat "sakraaleja" merkityksiä. Nykyajan intiaanien puheissa jokaisella polttopuukasan tikulla ja koiranläjällä on ties mikä universaalinen ja multiversaalinen symbolinen merkitys, joista entisajan intiaanit eivät tienneet mitään. Usein nämä "merkitykset" keksitään spontaanisti siltä seisomalta kosmisesti virittyneen valkonaaman odotusten täyttämiseksi.
Kulttuurin näivettyminen näkyy mm. hikimajahommissa nykyään siten, ettei peseydytä lainkaan, vaan hikoillaan majassa pyjama päällä ja ulos tultaessa pyyhitään pahimmat hiet pois ja vedetään siviilivaatteet päälle. Lähistöllä voi olla joki, mutta sinne ei mennä.
Nykyintiaanit eivät välttämättä hoida rituaaleja siten kuin ne on kerrottu esim. J. E. Brownin kirjassa "Sacred Pipe". Ja todennäköisesti niitä ei ole koskaan tehty minkään yhden tai kahden kaavan mukaan. Asiaa voisi verrata vaikkapa meikäläiseen joulunviettoon. Ei ole mitään "auktorisoitua" joulunviettotapaa, vaan se voi olla sitä tai tätä.
Intiaanien jutut ovat myös usein ristiriidassa käytäntöjen kanssa. Esim. Oliver Red Cloud on julkisesti kritisoinut joidenkin intiaanien (ja valkoisten) tapaa järjestää maksullisia saunomisia. Mutta kyllä Oliverille kelpasivat minun antamani dollarit hikimajan jälkeen. Alkuasukasoppaani vihjaisi, että on tapana maksaa jotain homman järjestäjälle.
Valkoisilla on yleensä tapana kysellä mitä erilaisimpien asioiden "merkityksiä", joihin kuvitellaan liittyvän syvällisiä viisauksia. Ja intiaanit ovat oppineet vastaamaan tähän tarpeeseen. Se näkyy nykyisin lähes aina, kun "perinteiset intiaanit" puhuvat jostakin kulttuurinsa piirteestä. Sama ilmiö näkyy myös muualla maailmassa.
Kulttuurin näivettyminen näkyy mm. hikimajahommissa nykyään siten, ettei peseydytä lainkaan, vaan hikoillaan majassa pyjama päällä ja ulos tultaessa pyyhitään pahimmat hiet pois ja vedetään siviilivaatteet päälle. Lähistöllä voi olla joki, mutta sinne ei mennä.
Nykyintiaanit eivät välttämättä hoida rituaaleja siten kuin ne on kerrottu esim. J. E. Brownin kirjassa "Sacred Pipe". Ja todennäköisesti niitä ei ole koskaan tehty minkään yhden tai kahden kaavan mukaan. Asiaa voisi verrata vaikkapa meikäläiseen joulunviettoon. Ei ole mitään "auktorisoitua" joulunviettotapaa, vaan se voi olla sitä tai tätä.
Intiaanien jutut ovat myös usein ristiriidassa käytäntöjen kanssa. Esim. Oliver Red Cloud on julkisesti kritisoinut joidenkin intiaanien (ja valkoisten) tapaa järjestää maksullisia saunomisia. Mutta kyllä Oliverille kelpasivat minun antamani dollarit hikimajan jälkeen. Alkuasukasoppaani vihjaisi, että on tapana maksaa jotain homman järjestäjälle.
Valkoisilla on yleensä tapana kysellä mitä erilaisimpien asioiden "merkityksiä", joihin kuvitellaan liittyvän syvällisiä viisauksia. Ja intiaanit ovat oppineet vastaamaan tähän tarpeeseen. Se näkyy nykyisin lähes aina, kun "perinteiset intiaanit" puhuvat jostakin kulttuurinsa piirteestä. Sama ilmiö näkyy myös muualla maailmassa.
Simohan pistelee taas parastaan... Hienoiseen sarkismiin kätketty viesti on kuitenkin todellinen olemassa oleva asia. Tosin kiihkouskovaiset tasankointiaanit, lähinnä comanchet poislukien, lienevät aikoinaan olleen juuri tunnollisimpia "pitkän kaavan"-noudattajia myös sweat lodge-perinteessä. Comanchien suuresta syvänteestä perinteinen uskonto luonnollisesti perustuu hieman henkilökohtaisempiin sakramentteihin kuin järjestäytyneeseen teologiaan. 1874 kwahadien aurinkotanssikin oli kaikkea muuta kuin uskonnollisen hurmoksen tuotosta, lähinnä tarkoituksena puijata yksinkertaiset kiowat ja cheyennet sotaan, maltillisemmat arapahot sentään eivät ansaan langenneet vaikka vanhaa uskontoa jääräpäisesti tottelivatkin.
Syvänteestä on kotoisin myös modocien uskonto joka muistuttaakin juuri comanchien vastaavaa. Hikoilumajaan tosin mentiin lähinnä henkisen puhdistautumisen toivossa, fyysisen hygienian jäädessä sivuseikaksi, mutta mitään määriteltyjä riittejä tai tabuja toimenpiteeseen ei liittynyt. Rukoukset suojelushengille tai "voimalle" olivat tyypillisiä, eivät pakollisia. Klassisen hikoilumajan ohella modocit saunoivat myös mielenkiintoisessa maasaunassa. Nelikulmainen pitkulainen rakennus madaltui ja lattia kallistui takaosaa kohti. Kuumennetut kivet vieritettiin kaltevaa lattiaa pitkin perälle ja saunoja/saunojat jäivät maamajan etuosaan nauttimaan löylyistä. Majan koko yleensä noin miehen korkuinen ja reilut pari metriä leveä etuosasta, koko hoito sitten pieneni peräpäätä lähestyttäessä. Maasaunassa saatettiin viettää tuntikausia ja ottaa vaikka nokosia. Usein lämpötila ei kohonnut ihan suomalaisiin standardeihin, vaan noudatti miedompaa kalifornialaista "avotulisaunan" kaavaa, muutoin tuntikausien saunottelu tuskin olisi onnistunut...
Syvänteestä on kotoisin myös modocien uskonto joka muistuttaakin juuri comanchien vastaavaa. Hikoilumajaan tosin mentiin lähinnä henkisen puhdistautumisen toivossa, fyysisen hygienian jäädessä sivuseikaksi, mutta mitään määriteltyjä riittejä tai tabuja toimenpiteeseen ei liittynyt. Rukoukset suojelushengille tai "voimalle" olivat tyypillisiä, eivät pakollisia. Klassisen hikoilumajan ohella modocit saunoivat myös mielenkiintoisessa maasaunassa. Nelikulmainen pitkulainen rakennus madaltui ja lattia kallistui takaosaa kohti. Kuumennetut kivet vieritettiin kaltevaa lattiaa pitkin perälle ja saunoja/saunojat jäivät maamajan etuosaan nauttimaan löylyistä. Majan koko yleensä noin miehen korkuinen ja reilut pari metriä leveä etuosasta, koko hoito sitten pieneni peräpäätä lähestyttäessä. Maasaunassa saatettiin viettää tuntikausia ja ottaa vaikka nokosia. Usein lämpötila ei kohonnut ihan suomalaisiin standardeihin, vaan noudatti miedompaa kalifornialaista "avotulisaunan" kaavaa, muutoin tuntikausien saunottelu tuskin olisi onnistunut...
-
- Viestit: 957
- Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43
Enpä sanoisi tasankointiaaneja erityisen kiihkouskovaisiksi. Henkitanssiliike oli tietysti lakotojen parissa vähän sen suuntainen, mutta vain noin kolmasosa otti siihenkään osaa ja osallistujistakin moni oli mukana sen vuoksi, että tyttöystävä oli mukana tai muista vastaavista syistä. Kiihkouskovainen metsästäjä on aika harvinainen olio. Metsästys edellyttää yksilöllistä, "tieteellistä", skeptistä ajattelua, mikä on ristiriidassa kiihkouskon kanssa. Varsinainen kunnon hihulointi edellyttää yleensä maatalousvaltaista kulttuuria ja enemmän tai vähemmän keskitettyä hallintoa.
Black Elk on 1900-luvulla tullut jonkinlaiseksi tasankointiaanin arkkityypiksi mitä maailmankuvaan tulee. Mutta Neihardtin kirjaa lukiessa tulee esille, että Black Elk pelkäsi itse aikoinaan leimautuvansa friikiksi muiden heimolaisten parissa. Black Elk oli poikkeava ja se näkyi myös myöhemmin reservaattiaikana, kun hän ryhtyi katoliseksi katekeetaksi, mitä useimmat lakotat eivät tehneet.
Cheyennien uskovaisuudesta tulee mieleen tapaus, missä Bowstring-seuran soturit halusivat lähteä sotaretkelle, mutta uskonnolliset johtajat olivat sitä vastaan. Jotkut puhdistusmenot, tai mitä se oli, piti hoitaa ensin. Soturit halusivat kuitenkin retkelle ilman mitään viivytyksiä, joten he hakkasivat seremoniamiehiä ruoskilla, kunnes nämä saatiin antamaan "siunaus" retkelle. Reissulle lähdettiin aikataulujen mukaisesti, mutta kiowa-sotapäällikkö Set-ängya (Satank) tuhosi koko porukan.
Black Elk on 1900-luvulla tullut jonkinlaiseksi tasankointiaanin arkkityypiksi mitä maailmankuvaan tulee. Mutta Neihardtin kirjaa lukiessa tulee esille, että Black Elk pelkäsi itse aikoinaan leimautuvansa friikiksi muiden heimolaisten parissa. Black Elk oli poikkeava ja se näkyi myös myöhemmin reservaattiaikana, kun hän ryhtyi katoliseksi katekeetaksi, mitä useimmat lakotat eivät tehneet.
Cheyennien uskovaisuudesta tulee mieleen tapaus, missä Bowstring-seuran soturit halusivat lähteä sotaretkelle, mutta uskonnolliset johtajat olivat sitä vastaan. Jotkut puhdistusmenot, tai mitä se oli, piti hoitaa ensin. Soturit halusivat kuitenkin retkelle ilman mitään viivytyksiä, joten he hakkasivat seremoniamiehiä ruoskilla, kunnes nämä saatiin antamaan "siunaus" retkelle. Reissulle lähdettiin aikataulujen mukaisesti, mutta kiowa-sotapäällikkö Set-ängya (Satank) tuhosi koko porukan.
Minä kutsun kiihkoiluksi sitä kun uskonto vaikuttaa joka päiväiseen elämään, ja osallistutaan aktiivisesti järjestelmällisiin uskonnollisiin menoihin. Harvat jehovatkaan varsinaisesti kiihkoilevat, mutta kyseistä sanaa on yhtä mukava käyttää kuin "vouhotusta". Joten tasankointiaanien uskonto on itselle yhtä lailla kiihkoilua kuin ruokarukoukset, virsien veisaaminen, ja sunnuntai-jumalanpalvelukset.Simo Hankaniemi kirjoitti:Enpä sanoisi tasankointiaaneja erityisen kiihkouskovaisiksi.
Omassa darwinistisessa mielessäni saan siis jotain merkillistä tyydytystä uskovaisten nöyryytyksestä.
Mielenkiintoista on tietysti se, että vanhoissa korkeakulttuureissa uskonnolla oli erittäin suuri merkitys, kun taas nykyään on todettu korkeamman älykkyysosamäärän ihmisten keskuudessa uskonnolla olevan korkeintaan hyvin pientä, tai ei lainkaan sijaa...
Nyt mennään jo vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta ei täällä aikasemminkaan ole turhasta tillitetty.
Uskonnot ja uskonto on todella tehokas vallankäytön väline ja tuskin se inkkareilla on tehnyt poikkeusta. 'Kansa' tarvitsee jotain johon uskoa, ettei tule kaaosta ja johtajien on helpompi hallita rahvasta. Tuskin keisari Konstantinus Nikean kirkolliskokouksessa ihan huvikseen antoi kristinuskolle valtauskonnon asemaa ja siksi kirjoittikin raamatun uusiksi. Poppamiehet ovat todennäköisesti pureskelleet peyotea ja lätränneet viskin kanssa ja halluissa sepustaneet mitä mieleen juolahtaa ja rivi-inkkarit on kantaneet parhaita uhreja tällä mahtavalle tietäjälle. Tai näin minä homman olisin hoitanut.
Jotenkin jännästi intiaanit on nostettu joksin hengellisiksi superihmisiksi tässäkin asiassa.
Uskonnot ja uskonto on todella tehokas vallankäytön väline ja tuskin se inkkareilla on tehnyt poikkeusta. 'Kansa' tarvitsee jotain johon uskoa, ettei tule kaaosta ja johtajien on helpompi hallita rahvasta. Tuskin keisari Konstantinus Nikean kirkolliskokouksessa ihan huvikseen antoi kristinuskolle valtauskonnon asemaa ja siksi kirjoittikin raamatun uusiksi. Poppamiehet ovat todennäköisesti pureskelleet peyotea ja lätränneet viskin kanssa ja halluissa sepustaneet mitä mieleen juolahtaa ja rivi-inkkarit on kantaneet parhaita uhreja tällä mahtavalle tietäjälle. Tai näin minä homman olisin hoitanut.
Jotenkin jännästi intiaanit on nostettu joksin hengellisiksi superihmisiksi tässäkin asiassa.
Luonnollisesti uskontoa on käytetty ja käytetään jatkuvasti perusteena hyödyn tavoittelussa.
Kuitenkin pitää myös muistaa että tiede kehittyy huimaa vauhtia, ja aikana ennen World War II ihmiset olivat melko tietämättömiä, tietyllä tapaa jopa yksinkertaisia monessa suhteessa nykypäivän tallaajaan verrattuna. Ennen oli helppo selittää yliluonnollisena asiat joita ei ymmärretty, ja höynäyttää ihmisiä kertomuksilla jostain pilven päällä istuvista parta-jehuista ym. huuhaasta.
Nykyisin tuollainen taitaa mennä suuremmassa mittakaavassa läpi korkeintaan jossain Papua-Uusi Guineassa...
Kuitenkin pitää myös muistaa että tiede kehittyy huimaa vauhtia, ja aikana ennen World War II ihmiset olivat melko tietämättömiä, tietyllä tapaa jopa yksinkertaisia monessa suhteessa nykypäivän tallaajaan verrattuna. Ennen oli helppo selittää yliluonnollisena asiat joita ei ymmärretty, ja höynäyttää ihmisiä kertomuksilla jostain pilven päällä istuvista parta-jehuista ym. huuhaasta.
Nykyisin tuollainen taitaa mennä suuremmassa mittakaavassa läpi korkeintaan jossain Papua-Uusi Guineassa...
Tää on asian sivusta, pahoittelut siitä, mutta kuitenkin:Vieras kirjoitti:... mutta silti en ennen kun näen että ne on kaikki ulkopuolisen jengin keksimää hölynpölyä
Jos oot Vieras yksi ja sama vieras joka on tässä viime aikoina osallistunut keskusteluihin, keksi pliis itsellesi joku nimimerkki. Silleen on helpompi jutella. On jotenkin henkilökohtaisempaa.
Enemmän aiheen vierestä:Rikkis kirjoitti:Jos oot Vieras yksi ja sama vieras joka on tässä viime aikoina osallistunut keskusteluihin, keksi pliis itsellesi joku nimimerkki. Silleen on helpompi jutella. On jotenkin henkilökohtaisempaa.
Ehdotan nimimerkkiä rektum. Harmittaa kun en aikoinani itse älynnyt ottaa tuota käyttöön.