Montako intiaaniaihesta teosta omistat?

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 18.01.2012 12:00

Witko tässä viime viikolla laski kun oli tuon yhden talossa asuvan (kuulemma kutsutaan vaimoksi) naishenkilön kinastelu hetki menossa ja totesi että Perikato-elokuvan loppukohtauksia Witkolassa filmataan.

Intiaani-kirjoja on nyt 312 kpl. Täytyy jarrutella taas, ei kerkeä millään edes lukemaan. Liha on heikko näissä kirjatilaksissa. Eikö Luottokunta voisi
laittaa Witkon holhoukseen tai hankkia Edunvalvojan(Entinen titteli oli
Yleinen Virka-Holhooja).

_________
Witko

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 18.01.2012 12:29

Witko, kertooko sarja hamstraajat mitään?

Kova tahti, mutta minä jos kukaan ymmärrän. Perustelen itse tilauksiani yleensä sillä että "painos saattaa loppua ja nyt sen vielä saa edullisesti"...

Uskon että pääsen omasta jonostani suureksi osaksi tänä vuonna eroon, ja tilalle tulevien määrä pyritään pitään alle kahdenkymmenen. Tosin jos tämä alkuvuoden lukutahti jatkuisi, niin 80 kirjaa menisi heittämällä vuoden sisällä. Viides jo tänä vuonna menossa, mutta ei tuota millään pysty pitämään yllä.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 18.01.2012 15:30

shamaani kirjoitti:Witko, kertooko sarja hamstraajat mitään?

Kova tahti, mutta minä jos kukaan ymmärrän. Perustelen itse tilauksiani yleensä sillä että "painos saattaa loppua ja nyt sen vielä saa edullisesti"...

Uskon että pääsen omasta jonostani suureksi osaksi tänä vuonna eroon, ja tilalle tulevien määrä pyritään pitään alle kahdenkymmenen. Tosin jos tämä alkuvuoden lukutahti jatkuisi, niin 80 kirjaa menisi heittämällä vuoden sisällä. Viides jo tänä vuonna menossa, mutta ei tuota millään pysty pitämään yllä.
************************

Olen tainnut joskus kuulla tämän sanan, liittyy eläinkuntaan ja juoksupyörään.
Telkussa taitaa tulla sen niminen sarja joltain Kanavalta. En ole katsonut.

Kyllä sinä olet todella oikeassa tässä termissä. Minä kun mietin että jos
saisin luettua kirja/vko l. 4.kirjaa kk. 48 kirjaa vuosi, niin silti menisi
n.2-3.vuotta ennen kuin saisin nämät lukemattomat kirjat luettua ja samaan aikaa tulee jostain kumman syystä Postisedältä 2-3 kirjaa vähintään kk lisää l. täysi juosupyörä käytössä Witko Hamsulla.

Minä puolustelen taas tälläisellä verukkeella, jos menisin Ravintolaan
kavereitteni kanssa niin siinä palaa äkkiä 150-200 € yhtenä iltana
rakas Vaimokulta ja sitten se isoin veto on näistä Kauko-Idän matkoista
Japaniin ja Thaimaaseen, että siinä palaa lentolippuihin jo Witkon
n. 150-200 kpl kirjat a'la 25 €/kirjan keskihinta.

Täytyisi saada tolkku kyllä tähän kirja souviin, olet pirun oikeassa myönnän.

___________________
Witko,Hamsteri i

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 18.01.2012 17:16

Voithan aina kertoa vaimolle miten "suuri shamaani" kehotti hankkimaan äkkiä kaikki kirjat jotka aiot lukea ennen kuin on myöhäistä...

Olen itse kohtuu onnekkaassa asemassa siinä suhteessa, nykäsmäisellä filosofialla, että focus alkaa keskittyä tiettyihin juttuihin, eikä tunnu enää siltä että ihan kaikkea olisi aivan pakko haalia. Toki omakin lista hieman elää jatkuvasti, mutta yritän tulla tämän vuoden toimeen 15-20 uudella kirjalla.

Normaalilla 35-40 kirjan lukutahdilla jono pitäisi vuoden lopussa olla vaivaiset 10-15 kirjaa, katotaan pystynkö hillitsemään itseni...

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 18.01.2012 17:18

Tulin kotiin ja nyt Karvainen Witko Hamsteri laski kirjat koko omasta
Kirjahylly Pyhäköstä ja hemmetti 359 kpl on täysin tarkka lukumäärä.
Sekä kuusi on vielä tulossa(Encyclopediat 3 kpl 1.349 sivua)+3.muuta
eri aiheista Intiaani-kirjaa.

Nyt täytyy kyllä hamstrauksen loppua. En missään nimessä nyt kerskaile vaan totean että tilausmäärät 2010-2011 ovat olleet myös kovat, jo vanhojen päälle l. menee Suuruudenhulluuden pariin tämä meikäläisen kirja leikki.

Nyt täytyy ottaa Witkon oikeasti järki käteen. Ei Amazonista kirjat lopu, mutta Witkolta loppuu virta ja Rva Witkolta suopeus ja Witkolle tulee Rikon ja päälle Sayonaro !

Rahassa en halua edes miettiä, tulee saatanan paha olo.
Suomenkielisiä on 5 kpl. Jari Teilaksen Tuuleen Kirjoitettu,
Rami Andersonin Lakotat, Dakotat Kotkan ja Biisonin Kansa, Markku
Henrikssonin Alkuperäiset Amerikkalaiset, Dee Brow Haudatkaa Sydämeni
Wounded Kneehin,Lyhentämätön versio, Henrikssonin ja Anderson
Intiaanit. Yritin joskus takavuosina hankkia myös tämän Linnakosken
kirjaa, mutta painos oli kaputt ja Antikvaarit sanoivat njiet.

_______________________
Witko Hamusutä

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ke 18.01.2012 19:05

Olen pelkkä amatööri eräiden muiden rinnalla. Omistan vain vähän yli 70 intiaanikrjaa, mutta kun siihen laskee päälle perheen kaikki muut kirjat tulee lukemaksi reippaasti yli kaksisataa. Hyllytilat loppuvat, joten toisesta päästä pitää häivyttää jotakin pois.

Minunkin on kyllä paras pitää pientä taukoa näissä tilauksissa. Aika ei riitä lukemiseen. Useita kirjoja odottaa lukemista. Lisäksi on vielä sellainen hauska juttu, että joku kirja kiinnostaa tilaushetkellä kovasti, mutta kun monta viikkoa odottelet, niin kiinnostuksen kohdekin ehtii sinä aikana vaihtua. Ei tarkalleen pysty tietämään mikä aihe kiinnostaa kuukauden kuluttua.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 18.01.2012 20:30

Haukka kirjoitti:Olen pelkkä amatööri eräiden muiden rinnalla. Omistan vain vähän yli 70 intiaanikrjaa, mutta kun siihen laskee päälle perheen kaikki muut kirjat tulee lukemaksi reippaasti yli kaksisataa. Hyllytilat loppuvat, joten toisesta päästä pitää häivyttää jotakin pois.

Minunkin on kyllä paras pitää pientä taukoa näissä tilauksissa. Aika ei riitä lukemiseen. Useita kirjoja odottaa lukemista. Lisäksi on vielä sellainen hauska juttu, että joku kirja kiinnostaa tilaushetkellä kovasti, mutta kun monta viikkoa odottelet, niin kiinnostuksen kohdekin ehtii sinä aikana vaihtua. Ei tarkalleen pysty tietämään mikä aihe kiinnostaa kuukauden kuluttua.
*********************************

Haukka sinä et todellakaan ole amatööri vaan helvetin järkevä miies.
Witko ei imartele, mutta kyllä sinun Intiaani-tietoutesi on tosi kaukana
amatöörimäisyydestä. Ei tämä hullu kirjojen tilaus ole tehnyt Witkoa yhtään
viisammaksi, vain ainostaan rahaa on palanut turhan paljon.

Kyllä todellisuudessa jo 50 kpl kirjamäärällä pärjää tosi pitkälle, jos ne ovat
monipuolisia ja tarkkoja krjoja hyviltä kirjailijoilta.
Minullakin on varmasti ainakin 150 kpl ei kovin tärkeitä kirjoja tiedoiltaan tai
sitten vain ollut omia impulsiivisiä tilauksia ja kun kirjat ovat tulleet,
niin hyllyyn lepäämään ja ei lueta. Ei kovin järjellistä touhua Witkolla nyt.

Ei se määrä vaan laatu. Ei ollut minun kirja lukumäärä kerskailu mitään
Intiaani-asiantuntija leikkiä, vaan oma huomio kuinka homma on lipsahtanut pahasti käsistä. Itse kauhistuin kun tein tämän laskelman
ja tuli tämä lukumäärä. Olen katsonut hyllyä ja ajattellut että siinä on
n. 150 kpl kirjoja. Hemmetti pelkkiä T-L kirjoja oli täysi sarja 25 kpl.

Kyllä Haukka se on nähty kyssäreissä esim. paljonko Haukan kirjamäärä
vastaan Witkon on painanut. Ei sitten hevon v....ua. Sinulla on jäätävän
laaja tieto Pohjois-Amerikan Alkuperäis Kansoista. Ihan samaa tasoa
kuin Jarin LBH ja Vanha Länsi. Nyt ei saa Haukka ja Jari tulla vieraskoreeksi
tästä Witko Hamsun totuuden puhumisesta. Haukka tietää että karvainen
Witko Hamsu on hyvin suoraluontoinen ja myös -puheinen.

Nyt lukemaan tai sitten Mh....................!

_______________
Witko Marsu

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 18.01.2012 22:02

Witko kirjoitti:
Haukka kirjoitti: Kyllä Haukka se on nähty kyssäreissä esim. paljonko Haukan kirjamäärä
vastaan Witkon on painanut. Ei sitten hevon v....ua. Sinulla on jäätävän
laaja tieto Pohjois-Amerikan Alkuperäis Kansoista. Ihan samaa tasoa
kuin Jarin LBH ja Vanha Länsi. Nyt ei saa Haukka ja Jari tulla vieraskoreeksi
tästä Witko Hamsun totuuden puhumisesta. Haukka tietää että karvainen
Witko Hamsu on hyvin suoraluontoinen ja myös -puheinen.

Nyt lukemaan tai sitten Mh....................!

_______________
Witko Marsu

Witko, mulla pamahti kusi välittömästi päähän noista kehuista!
No ihan vakavasti puhuen, saattaa olla että huomattavasti pienimmälläkin kirjamäärillä pystyy hyvin olemaan asiantuntija monessa asiassa. Esimerkiksi Billy the Kidin kohdalla kahdella Frederick Nolanin kirjalla ”The West of Billy the Kid” ja “The Lincoln County War, A Documentary History” selviää loppuelämänsä. Ne on kirjoitettu niin viimeisenpäälle, ettei niissä ole jätetty kääntämättä ainuttakaan kiveä.

Millaisella mittarilla tahansa tutkittuna intiaanikirjastonne ovat korkeatasoisia.

Löytyykö kirjastostanne “HANDBOOK OF NORTH AMERICAN INDIANS -kirjasarjaa”?
Publisher: Smithsonian.
Mulla oli aikoinaan kyseisestä sarjasta muutama hajakappale. Aivan huima sarja.


****

Tunnen ja tunnistan/tunnistin hyvin tuon taudin. Omalta kohdaltani homma lähti aikoinaan aivan lapasesta LBH-kirjojen hamstrauksen suhteen. Tuntui siltä kuin mikään ei olisi riittänyt.
Kuuluin neljään LBh-yhdistykseen, ja jokaisesta tuli lehti, parhaimmillaan kerran kuussa.
Pistin lopulta homman vapaaehtoisesti poikki (tai ainakin katkolle) ja jättäydyin samalla kertaa pois kaikista yhdistyksistä. Nyt olen hankkinut kesän jälkeen ainoastaan kaksi LBH-kirjaa ja yhden lehden.
Aikaa on jäänyt monelle muulle asialle, jotka olivat jääneet aivan retuperälle. Tämä malli toimii nyt minulle hyvin, mutta en sano että se toimisi jollekin toiselle lännenlukijalle.

Jari
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 18.01.2012 22:16

Jari Teilas kirjoitti:Löytyykö kirjastostanne “HANDBOOK OF NORTH AMERICAN INDIANS -kirjasarjaa”?
Publisher: Smithsonian.
Mulla oli aikoinaan kyseisestä sarjasta muutama hajakappale. Aivan huima sarja.

Jari
Ei löydy, ja niiden hankkiminenkin on täysin turhaa koska aion hankkia kaikki noiden lähdeteokset...

Haahahahaa! Lankaan menitte!

Hiltusella taitaa olla koko sarja, muilla näkynyt yksittäiskappaleita. Sarja on vähän turhankin mahtipontinen, ylpeys ei kestäisi yhdenkään volyymin puuttumista, toisaalta muutama aihe, kuten Arctic, menee jo kaiken minunkin kiinnostukseni ohi.
Alkupään julkaisuissa on myös puutteita esihistoriaa käsittelevissä artikkeleissa, ainakin kalifornian ja syvänteen kohdalla.

Komia se kyllä hyllyssä on, ei siitä mihinkään pääse.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » To 19.01.2012 08:17

Witko kirjoitti:Kyllä todellisuudessa jo 50 kpl kirjamäärällä pärjää tosi pitkälle, jos ne ovat
monipuolisia ja tarkkoja krjoja hyviltä kirjailijoilta.
Minullakin on varmasti ainakin 150 kpl ei kovin tärkeitä kirjoja tiedoiltaan tai
sitten vain ollut omia impulsiivisiä tilauksia ja kun kirjat ovat tulleet,
niin hyllyyn lepäämään ja ei lueta. Ei kovin järjellistä touhua Witkolla nyt.


_______________
Witko Marsu
Kyllähän se näinkin on, tosin riippuu tietysti onko tavoitteena vaikkapa julkaista itse jotain jutun poikasta. Laskin piruuttani kuinka monesta kirjasta voisin ilman suurempaa hampaiden kiristelyä luopua, ei niitä kuitenkaan ollut kuin 52, eli noin joka kuudes ei sisällä tarpeellista tietoa jota ei muista löytyisi.

Parasta olisi jos nuo viiskyt saisi vaihtaa vaikka 25 tarpeelliseksi katsomaani vielä puuttuvaan teokseen. Ei pidä kuitenkaan laittaa päätä pensaaseen muutamasta huti-hankinnasta, eikös se lukeminen kannata aina?

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 19.01.2012 09:05

shamaani kirjoitti: Ei pidä kuitenkaan laittaa päätä pensaaseen muutamasta huti-hankinnasta, eikös se lukeminen kannata aina?
Totta!
Tämän viisaudenhan lateli aikanaan Donnerin Jörkkakin.

Lukeminen on mukavaa puuhaa, ja jos sitä jalostaisi vielä Jomppa Ojaharjun viisaudensanoilla jotka kuuluivat:
"Elämä olisi yhtä juhlaa jatkuvassa nousuhumalassa ja siemensyöksyissä!"

Jari
Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

kuinka monta intiaanikirjaa omistat

Viesti Kirjoittaja Witko » To 19.01.2012 11:48

Totean hyvät Herrat, että jos Amazonin ja Abebooksin omistajat
osaisivat lukea näitä foorumeita ja varsinkin Witkon vuodatusta nyt,
niin Äijät saisivat hepulin.

Sieltä voisi tulla Witkolle ultimaatumi että mitä Helvettiä rupeat
sekoittamaan meidän kirja bisnestä ja lopeta heti tuo parjaus tai
tulee musta mies asialle....................................

Sitten vielä Amazonin ja Abesin työntekijöille tulee niukka vuosi ja Joulu
sitäkin kehnompi. Ei syödä Kalkkunaa eikä Santa Claus käy.

Täytyy olla vissiin humaanimpi ja ajatella kokonaisuutta ja tehdä itse
totaalinen henkilökohtainen bankrotti.

___________
Witko

Vastaa Viestiin