Kalliovuorten puppelit

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 07.08.2011 09:40

Charlie kirjoitti:
Haukka kirjoitti:  
Sama kirja kertoo muun muassa croweihin adoptoidusta tytöstä, joka oli mukana poikien leikeissä pienestä pitäen. Kun hänen kasvatti-isänsä potkaisi tyhjää otti tyttö perheessä sekä isän että äidin paikat itselleen. Myöhemmin hänestä tuli crow'tten vaikutusvaltainen päällikkö, jolla oli neljä vaimoa. Olen lukenut tästä 1800-luvun naispäälliköstä useammankin kirjan sivuilta, mutta hänen nimeään en muista.
Olisikohan kyseessä "Woman Chief" jonka Denig mainitsee? ("five indian Tribes of Upper Missouri", ed by Ewrs 1961)
Woman Chief on kysymyksessä. Hän pukeutui kuin nainen, vieläpä tavallista tyylikkäämmin, mutta ratsasti ja soti kuin paraskin soturi. Vaimoja hänellä todellakin oli neljä, elleivät nämä sitten olleet pelkkiä palvelijoita. Tämä nainen tunnettiin myös nimellä Pine Leaf, ja hän oli syntyään gros ventre.

Pine Leaf jätti päällikkyytensä 1840-luvun lopulla ja elätteli ajatusta paluusta oman kansansa luo. Vuonna 1854 gros ventret tappoivat hänet.
Haukka

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ti 17.01.2012 21:50

Converting California menossa, ja nyt alkoi niitä homostelijoita tulla vastaan.

Espanjalaiset kuvaavat mm. naisiksi pukeutuneita miehiä pari-kolme joka chumash-kylässä, ja jotka "antoivat miesten käyttää ruumistaan epänormaalilla tavalla".

Yksityiskohtaisempaakin kertomusta löytyy miten eräs fransiskaani säntäsi kahden sotilaan kera käännytetyn intiaanin majaan seurattuaan kahden pakanan, toinen naiseksi pukeutunut mies, menneen sisään. Kolmikko narautettiin rysän päältä "sanoinkuvaamattomassa synninteossa".

10 Ave Mariaa ja itseruoskintaa rangaistukseksi tästä vastenmielisten syntien lukemisesta kaikille...

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

kalliovuorten puppelit

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 18.01.2012 12:09

shamaani kirjoitti:Converting California menossa, ja nyt alkoi niitä homostelijoita tulla vastaan.

Espanjalaiset kuvaavat mm. naisiksi pukeutuneita miehiä pari-kolme joka chumash-kylässä, ja jotka "antoivat miesten käyttää ruumistaan epänormaalilla tavalla".

Yksityiskohtaisempaakin kertomusta löytyy miten eräs fransiskaani säntäsi kahden sotilaan kera käännytetyn intiaanin majaan seurattuaan kahden pakanan, toinen naiseksi pukeutunut mies, menneen sisään. Kolmikko narautettiin rysän päältä "sanoinkuvaamattomassa synninteossa".

10 Ave Mariaa ja itseruoskintaa rangaistukseksi tästä vastenmielisten syntien lukemisesta kaikille...
******************************

Two-Spirits nimitys näyttää ainakin löytyvän ja oliko Lakotoilla He-Man vastaava nimitys homoille. Olivat Parantajia ja muita vastaavia maakareita.

____________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » To 19.01.2012 19:37

Ehkä She-man olisi kuvaavampi. Alunperin tämä siouxien kaksijakoinen persoona tunsi nimen Winkte, mutta jostakin aasiasta rantautui tuo yleinen berdache-nimitys, joka liitettiin näihin kaksi-sieluisiin kummajaisiin.

Crowien keskuudessa 10 - 12 vuotiaat pojat saattoivat ottaa naisen roolin pukeutumalla naisiksi ja ryhtymällä naisten hommiin. Miespuoliset kaksi-sieluiset henkilöt hyväksyttiin crow-yhteisöön ilman sen kummempia ihmettelyjä ja heillä oli oikeus avioitua miesten kanssa. Sama käytäntö oli varmaan monilla muillakin kansoilla tasangoilla ja niiden ulkopuolella.

Ei miehiä, ei naisia, vaan Sutjakoita berdache-tyttöjä:

Kuva
Haukka

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Pe 20.01.2012 11:10

Two-spirit on jotain viime vuosituhannen loppupuolen "sateenkaari"-muodin termejä. Ainahan ihmiset koittavat identiteettikriiseistään jotain "niiiin ihQ" tehdä.

Inyan
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 02.11.2007 08:57
Paikkakunta: mæntsælæ

Viesti Kirjoittaja Inyan » Pe 20.01.2012 23:16

Berdache on antropologiassa käytetty termi, joka tarkoittaa henkilöä, joka on omaksunut vastakkaisen sukupuolen roolin, vaatetuksen ja käyttäytymisen sekä aviollisen aseman. Perinteisissä intiaaniyhteisöissä sukupuolten välinen roolijako on ollut hyvin selkeä, molemmilla sukupuolilla on ollut omat tehtävänsä perheen piirissä ja yhteisössä mutta myös omat käyttäytymissääntönsä ja vaatetuksensa. Joskus kuitenkin henkilö saattoi omaksua vastakkaisen sukupuolen roolin yhteisössään. Yleisintä on ollut miehen omaksuma naisen rooli, mutta myös miehen roolin ottaneita naisia tunnetaan. Tunnetuin näistä lienee crow-nainen, jonka nimi ei ole jäänyt historiaan mutta joka otti miehen roolin ja kohosi arvostetuksi johtajaksi omassa yhteisössään (tunnetaan nykyään nimellä Woman Chief).

Berdache on katsottava tavallaan kolmanneksi sukupuoleksi, joka sijoittuu jollain tavalla naisen ja miehen rinnalle. Joskus heitä kutsutaan androgyyneiksi eli henkilöiksi, jotka eivät tunne kuuluvansa selvästi kumpaakaan biologiseen sukupuoleen. Henkilö saattaa myös vuorotella sosiaalisia sukupuolipiirteitä tarpeiden ja tilanteiden mukaan. Tällöin ilmiöllä on enemmän kulttuurinen kuin biologinen merkitys.

Berdache on kulttuurinen ilmiö, joka antaa yksilöille oikeutuksen olla sitä mitä on, olivat biologiset tai psykologiset syyt mitkä tahansa. Pohjois-Amerikassa ilmiö tunnetaan noin 150 intiaaniheimon parista, ja se on ikivanha sukupuolikäsite. Kyseisten henkilöiden katsottiin olevan biologisten sukupuolikategorioiden välissä ja ulkopuolella. Heidän paikkansa yhteiskunnassa oli institutionaalistettu, ja se liittyi yleensä uskonnollisiin perinteisiin. Berdacheilla on myös ollut usein uskonnollista merkitystä, ja he ovat saattaneet toimia yhteisössään tietäjinä tai shamaaneina. Usein he ovat myös olleet taitavia ja arvostettuja käsityöntekijöitä.

Kaikki eivät nykyään hyväksy käsitettä berdache, koska se juontaa juurensa arabiankielisestä nuorta miesprostituoitua tarkoittavasta termistä. Tutkimuskirjallisuudessa termiä on tosin käytetty ilman arvolatausta paremman puuttuessa. Joskus käytetään mieluummin termiä mies-nainen tai nais-mies, joskus taas intiaanien omakielisiä nimityksiä kuten winkte (lakota), nadle (navajo), hova (hopi) tai ihamana (zuni). Englanninkielisessä tutkimuskirjallisuudessa esiintyy myös termi gender crossing. Nykyään ilmiö tulkitaan ennen kaikkea sukupuoli-identiteetiksi kulttuurisen sukupuolikäsitteen sijasta. 1990-luvulta on alettu lanseerata käsitettä two spirit tarkoittamaan erityisesti homoseksuaaleja intiaaneja, niin miehiä kuin naisia.

Two spirit, suomeksi kaksihenkinen, on intiaanien oma uusiotermi, joka otettiin käyttöön 1990-luvun lopulla. Tällä termillä seksuaalivähemmistöihin kuuluvat intiaanit haluavat korostaa identiteettiä sukupuolisuuden tai seksuaalisen suuntautumisen sijaan. Termi on suora käännös ojibwan kielen sanasta niizh manidoowag, kaksihenkinen, jolla tarkoitetaan henkilöä, jonka ruumiissa katsotaan olevan sekä maskuliininen että feminiininen henki.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 21.01.2012 08:23

Joo, tuon berdache sanan alkuperästä olen lukenut samaa. He olivat arabialaisia miesprostituoituja, joilla ei ollut paljonkaan yhteistä intiaani-berdachien kanssa. Ilmeisesti ranskalaiset siirsivät nimen uusiokäyttöön tavatessaan illinoiseja Suurten järvien alueilla. illinoisien kaksisieluisista "ikoneteista" tuli berdacheja. Nimitys levisi yli intiaanirajojen. Miamit tunsivat vastaavan mies-naisen nimellä "Waupeengwoatar" (Valkoiset kasvot) ja potawatomeilla heistä käytettiin nimeä "m'netokne".

Kerran muuan winnebago-soturi palasi sotakentältä ainoana henkiinjääneenä. Häntä juhlittiin suurena sotasankarina. Kuinkas ollakaan, samasta taistelusta löytyi toinenkin selviytyjä. Hän kertoi totuuden "juhlitusta sotasankarista". Tämä oli kiivennyt peloissaan puuhun, kun taistelu oli muuttunut winnebagoille epäedulliseksi. Bear klaani, joka huolehti poliisin tehtävistä, otti asian käsiteltäväkseen.

Yksimielisellä päätöksellä puuhun kiivenneelle sotasankarille langetettiin naisen rooli ja hän vietti lopun elämänsä hyljeksittynä ja epäkunnioitettuna.

En tiedä kuinka yleinen tämä käytäntö mahtoi olla winnebagoilla ja muilla Pohjois-Amerikan intiaanikansoilla. Ainakaan tällaisella hameniekalla ei ollut paljonkaan yhteistä berdachien kanssa, jos pukeutumista ei oteta huomioon..
Haukka

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 21.01.2012 09:25

Inyanilta hyvä tieteellinen selonteko.

Sitten vähemmän tieteellinen;

noin yksi kolmestatuhannesta syntyneestä luokitellaan intersukupuoliseksi (hermafrodiitti). Omasta puolestani en sekottaisi henkisessä kriisissä olevia, homo- tai biseksuaaleja, ja vastaavia intersukupuolisuuteen. Post-moderni suvaitsevaisuus-aate ilmeisesti näin tekee, ja kaikki saavat kohta päättää "henkisen identiteettinsä".

Toivottavasti säännöt tulevat tasapuolisuuden nimissä koskemaan myös niitä jotka "kokevat" itsensä avaruusolioiksi, eläimiksi, tai ihan miksi vain, muutoinhan tämän kaltaisen suvaitsevaisuuden voi mieltää seksistiseksi.

Hermafrodiitteja lukuunottamatta biologinen sukupuoli pitäisi pystyä todentamaan, jollei jalkojenväliin katsomalla, niin vähintään lääketieteellisellä tutkimuksella. Siinä mielessä koko henkinen identiteetti on täyttä hölynpölyä. Päänsisäisiä sairauksia ei jostain syystä nykyisin haluta huomioida...

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 12.02.2012 15:56

Kuva

Lukaisin muutama viikko sitten tällaisen vihkosen 10 vuotta yokutsien kanssa poikasena eläneen ukon muistelmia. Mayfieldin mukaan kylän transu asui muutaman sadan metrin päässä muusta yhdyskunnassa, eikä tällä ollut lupaa tulla kylään omin nokkineen. Transu paritti kahta naista jotka asustelivat siis myös saman hajuraon päässä, ja koko konkkaronkkaa vieroksuttiin, mutta iltojen pimentyessä asiakkaita kolmikolla aina riitti.

Kirja ei ole mitenkään erikoinen, mutta jotenkin säväyttävä koska kukaan ei noihin aikoihin (1850-1862) ollut kiinnostunut intiaanien touhuista. Mayfield oli tavallaan ainoa laatuaan.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Viesti Kirjoittaja Wequashim » Su 04.03.2012 10:03

Mielenkiintoinen juttu. Sanottiinko kirjassa mikä oli yokuts-parittajatransun alkuperäinen sukupuoli fyysisesti katsottuna? Kerrottiinko asiakaskunnasta mitään esim. sivilisääty?

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 04.03.2012 10:21

Wequashim kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu. Sanottiinko kirjassa mikä oli yokuts-parittajatransun alkuperäinen sukupuoli fyysisesti katsottuna? Kerrottiinko asiakaskunnasta mitään esim. sivilisääty?
Mies-transu kyseessä. Asiakkaista ei kummempaa profiilia ollut, mutta sellainen fiilis jäi että kuitenkin varttuneempaa väkeä, eikä ihan teinejä. Ehkä nuoremmilla ei ollut varaa, mutta kyttäämässä touhuja ilmeisesti käytiin.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Viesti Kirjoittaja Wequashim » Su 04.03.2012 10:27

Miten yokutsit suhtautuivat aviorikokseen? Pitikö ukkomiesten pitää hiljaista profiilia käynneistään?

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 04.03.2012 10:44

Wequashim kirjoitti:Miten yokutsit suhtautuivat aviorikokseen? Pitikö ukkomiesten pitää hiljaista profiilia käynneistään?
Näin tuosta Mayfieldista ymmärsin. Vierailut hoidettiin iltojen pimeydessä, mutta aviorikoksen rankaisutavasta en ole ihan varma. Kuitenkin eroja oli kylien väleillä, yokutsejakin oli nelisenkymmentä heimoa, kuusi eri kieltä, toistakymmentä murretta, ja pari-kolmekymmentä tuhatta ihmistä.

En ole vielä ihan selvillä kuinka paljon kielet erosivat toisistaan, ilmeisesti kuitenkin vähemmän kuin vaikkapa suomi-eesti.

Vastaa Viestiin