Vaikuttavimmat kirjat

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 21.01.2012 16:48

Niin tästä tuli puhuttua: SHOSHONE INDIANS (American Indian ethnohistory: California and Basin-Plateau Indians)
Kuva

http://www.amazon.com/SHOSHONE-INDIANS- ... 81&sr=1-14
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » La 21.01.2012 17:29

Haukka kirjoitti:Niin tästä tuli puhuttua: SHOSHONE INDIANS (American Indian ethnohistory: California and Basin-Plateau Indians)
Kuva

http://www.amazon.com/SHOSHONE-INDIANS- ... 81&sr=1-14
*****************************

Ei ole tutun näköinen kirja minulle.

Täytyy pitää mielessä, Haukka jos tilaat, niin kerrothan mielipiteesi
kirjasta, sillä jos hyvä on niin siinä saattaa taas yksi lupaus/sopimus
rikkoutua enempäkään kuin voin muistaa.

_____________
Witko

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 21.01.2012 21:17

Tuossa on ilmeisesti paljon goshuteista asiaa. Ihan mielenkiintoisen oloinen opus, kerro ihmeessä Haukka jos tilaat, että minkälainen opus tosiaan kyseessä.

Pakko kai otsikon mukaisesti Sandosin Converting California on vaikuttavaksi todeta:

http://www.amazon.com/Converting-Califo ... 223&sr=8-1

Hemmetti, totaalisena tiedeuskovaisenakin aloin kaipaamaan muijan Gregorian-levyä taustamusiikiksi... Sandosilla on epätavallisia aiheita, mm. syfilis ja musiikki, jostain perverssistä syystä tällaiset erikoiset aiheet kiinnostavat, ja Sandosin tyyli ei tunnu kuitenkaan liian tylsältä.

Arveluni siitä että kalifornian intiaaneja on kuvattu väärässä valossa kirjallisuudessa saivat taakseen hyviä perusteluja.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 22.01.2012 11:14

Kieltämättä pohjaton kaivo nämä intiaanikirjat. Ne syövät aikaa muilta harrastuksilta ja sosiaalisilta riennoilta. Mutta en näe niitä kovin suurena ylimääräisenä rahareikänä, sillä sama raha tai paljon enemmän uppoaisi jonnekin toisaalle. Hyllytilojen loppuminen risoo.

Shoshonien tilauksen jätän ainakin toistaiseksi tekemättä. Laitoin sen listalle, josta poimin aina tarpeen tullen kiinnostavimmat tilattavat esille.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 22.01.2012 17:16

shamaani kirjoitti:Tuossa on ilmeisesti paljon goshuteista asiaa. Ihan mielenkiintoisen oloinen opus, kerro ihmeessä Haukka jos tilaat, että minkälainen opus tosiaan kyseessä.

Pakko kai otsikon mukaisesti Sandosin Converting California on vaikuttavaksi todeta:

http://www.amazon.com/Converting-Califo ... 223&sr=8-1

Hemmetti, totaalisena tiedeuskovaisenakin aloin kaipaamaan muijan Gregorian-levyä taustamusiikiksi... Sandosilla on epätavallisia aiheita, mm. syfilis ja musiikki, jostain perverssistä syystä tällaiset erikoiset aiheet kiinnostavat, ja Sandosin tyyli ei tunnu kuitenkaan liian tylsältä.

*******************************

Shamaani piru sinut periköön ! (Tsoukkia)

Katsoin sinun linkkiäsi California Converting ja tämä oli uusi Osa-alue
minulle. Minulla aika huonosti näistä Californian väkirikkaista
Kansoista kirjallisuutta. Tämä oli sen verran edullinen,
että jälleen yksi lupaus rikottiin ja tilaus lähti. Nyt lähti välillä Bookplussaan tilaus, oli kovakantisena sama hinta ja syy oli, että minulle tuli sieltä
R.Eli Paulin: Blue Water Creek and the First Sioux War 1854-1856 todella
nopeasti viikossa. Amazonilta on toinen samasta aiheesta tulon päällä ollut jo 3.vkoa.

Muistan kun puhuit tästä Paulin kirjasta ja totta haastoit, ihan uutta ja
minusta tarkkaa sekä mielenkiintoista uutta näkökulmaa juuri esim.
yhteen lehmän kantturaan ja Grattaniin mukaan lukien. Onhan siinä
paljon muutakin tästä I Sioux Warsista 1854-1856.

Ny täytyy kyllä kysyä sinulta tälläistä seikkaa. Mr. Pontiacista ja hänen sodastaan, että minusta ko. aiheesta on suhteellisen vähän kirjoja. Yleisteoksia kylläkin ko. vuosisadasta kyllä löytyy pilvin pimein. Muutama Pontiac-kirja on itsellä, mutta ei kyllä mitään Carterin Little Turtle kastiin.

Anna joku vinkki jos tulee mieleen. Kiinnostaa myös. Yhden jo tilasin,
mutta se on tulon päällä.

Täytyy verrata sitten Paulin kirjaa kun se toinen Sioux War- kirja tulee, mitä eroavaisuuksia näissä oikein on. Minä en anna arvostelujen masentaa, ihan sama päti tässä Blood Sand Creekissä. Arvostelut huonot, mutta minusta tosi paljon uutta faktaa ei fiktiota. Hyvä kirja ja vielä halpa
sellainen.

Täytyy nyt katsoa jos Haukka tilaa tuon kirjan Shoshosneista ja
kertoo mielipiteensä. Luotan kyllä häneen myös 100% näissä kirja-asioissa.
Aikä vähän on myös näistä Shoshosneista kirjallisuutta paitsi tietysti Sacajeweasta.
Hemmetti nyt söhräsin kirjoitukseni sinun sekaan. Sori!

____________
Witko


Arveluni siitä että kalifornian intiaaneja on kuvattu väärässä valossa kirjallisuudessa saivat taakseen hyviä perusteluja.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 22.01.2012 17:45

Minulla on vain Dowdin War Under Heaven näistä pelkästään Pontiacin sotaan keskittyvistä kirjoista. Lukemisesta lienee 6-7 vuotta, joten mielipide voisi nykyään olla eri, mutta ei mikään erityinen kirja, vaan sellainen ok-tyyppinen. Olen kyllä ajatellut hankkivani joku kerta ainakin toisen tuon kumppaniksi.

Toi Kalifornia-kirja oli kyllä minulle mielenkiintoinen, välillä haastavaa luettavaa, mutta ennen kaikkea siksi että kirja pysähdytti ajattelemaan.

Tätä Kalifornia-osastoa alkaa olla hyllyssä, modoceja huomioimatta parikymmentä luettu ja kymmenkunta odottaa. Muodostaa itse asiassa noin kolmanneksen lukemattomien läjästä, mutta mielenkiinto tuntuu pysyvän.

Kymmenen vuotta sitten en kuvitellutkaan että Kaliforniasta voisi löytyä näin paljon hyviä tietolähteitä. Hyvä että siitä on innostuttu kirjoittamaan, alueen historia ja kulttuuri ovat kummatkin sekä salaperöisiä että rikkaita.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 22.01.2012 19:57

shamaani kirjoitti:Minulla on vain Dowdin War Under Heaven näistä pelkästään Pontiacin sotaan keskittyvistä kirjoista. Lukemisesta lienee 6-7 vuotta, joten mielipide voisi nykyään olla eri, mutta ei mikään erityinen kirja, vaan sellainen ok-tyyppinen. Olen kyllä ajatellut hankkivani joku kerta ainakin toisen tuon kumppaniksi.

Toi Kalifornia-kirja oli kyllä minulle mielenkiintoinen, välillä haastavaa luettavaa, mutta ennen kaikkea siksi että kirja pysähdytti ajattelemaan.

Tätä Kalifornia-osastoa alkaa olla hyllyssä, modoceja huomioimatta parikymmentä luettu ja kymmenkunta odottaa. Muodostaa itse asiassa noin kolmanneksen lukemattomien läjästä, mutta mielenkiinto tuntuu pysyvän.

Kymmenen vuotta sitten en kuvitellutkaan että Kaliforniasta voisi löytyä näin paljon hyviä tietolähteitä. Hyvä että siitä on innostuttu kirjoittamaan, alueen historia ja kulttuuri ovat kummatkin sekä salaperöisiä että rikkaita.
***************************

Joo! Minulla on myös tuo War Under Heaven. Ihan kelpo kirja on. 2004 julkaistu. Tilasin viikko sitten sellaisen kuin Pontiac and the Indian Uprising.
En nyt muista kirjailijaa.

Katson vielä Abebooksista mitä löytyisi ko. Hepusta.

__________
Witko

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 12.08.2012 15:09

Päivitys:

- The Ecological Indian
- The Conquest of the Karankawas and the Tonkawas
- Ancient Peoples of the Great Basin and Colorado Plateau
- Modoc the tribe That Wouldn't Die
- Contested Eden
- The Ohlone Way
- Flutes of Fire
- Across Atlantic Ice
- Indians and Intruders
-Indians and Indian Agents


Top-10 epäjärjestyksessä tuli täyteen, täysin perinteiset historiikit pudotettu kokonaan pois George Harwood Phillipsin kahta kirjaa lukuunottamatta, ja ne mukana koska ovat yksinkertaisesti rajoja rikkovia teoksia.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 13.08.2012 08:30

Nämä tulivat mieleen:

Binnema: Common & Contested Ground. Tästä jäi ekana alitajuntaan intiaanien tapa käyttää tulta ympäristönsä muokkaamiseen. Sääolosuhteiden vaihtelu alkoi myös kiinnostaa. Kirja on ennenkaikkea vallan mainio läntisten tasankojen varhaisten jalankulkijoiden ja myöhempien ratsumiesten kulttuuritörmäys valkoisilla turkiskauppiailla höystettynä.

Simms: Ancient People ofThe Great Basin. Tämä on jäänyt parhaiten mieleen esihistoriaa käsittelevistä kirjoista ilmastonmuutoksineen ja fremontin ihmisineen.

Stanford ja Bradley: Across Atlantic Ice. Ehdoton tietopaketti clovisin-kulttuurista, muinaisten metsästäjien aseistuksesta ja paljosta muusta esihistoriallisesta. Hyvät todisteet solutrealaisten olemassaolosta Uudella mantereella sävähdyttävät.

Calloway: One Vast Winter Count. Laadukas tietopaketti kiinnostavalta ajalta ennen herrojen Lewis & Clark saapumista.

Scott: Blood at Sand Creek. Jokusten pystyyn haukkuma, meikäläisen rakastama. Verraton kirja asioista, jotka monet muut ovat tulkinneet toisin. Kiitos Witko tästä helmestä.

Hoig: Tribal War of The Southern Plains. Sitä itseään eteläisten tasankojen kulmilta. Sävähdytti hyvänä peruskirjana.

Oberg: Uncas First of The Mohegans. En pysty perustelemaan. Yksinkertaisesti tykkäsin.

Henriksson: Alkuperäiset amnerikkalaiset. Sävähdytti aikoinaan . Yhä rautaa.

Brown: Bury my Heart at Wounded Knee Joidenkin lyttäämä tämäkin. Itse olen alkanut arvostaa tätä vanhemmiten. Monen intiaanikirjan todellinen isä sekä äiti.

Man: Amerikka ennen Kolumbusta. Mitäs tuota häpeilemään. Vaikka olen lukenut kirjaa jättämällä jotakin vähemmän kiinnostavaa väliin, on se tehnyt vaikutuksen hurjalla tietomäärällään.

Paljon hyviä ja vaikutuksen tehneitä jäi pois, mutta katsotaan mitä muut löytävät.
Haukka

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 13.08.2012 08:41

Haukka kirjoitti:Nämä tulivat mieleen:

Binnema: Common & Contested Ground. Tästä jäi ekana alitajuntaan intiaanien tapa käyttää tulta ympäristönsä muokkaamiseen. Sääolosuhteiden vaihtelu alkoi myös kiinnostaa. Kirja on ennenkaikkea vallan mainio läntisten tasankojen varhaisten jalankulkijoiden ja myöhempien ratsumiesten kulttuuritörmäys valkoisilla turkiskauppiailla höystettynä.

Paljon hyviä ja vaikutuksen tehneitä jäi pois, mutta katsotaan mitä muut löytävät.
Minäkin pidin Binneman historiaosasta, ekologia on esitetty jotenkin mielekkäämmin monessa muussa kirjassa, johtuu ehkä siitä että pohjoiset tasangot eivät välttämättä olleet niitä monimuotoisimpia ekosysteemejä.

Virrankoski kai olisi edelleen pitänyt lisätä omaan luetteloon.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 13.08.2012 08:43

Ja Fosterin Culture and Climate Chance mitää muistaa hyvänä yhteenvetona, Foster jatkoi parantamalla kirjastaan Historic Native Peoples of Texasista.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 13.08.2012 11:02

Fosterin Culture and Climate Change on kiinnostava yhteenveto tuolta 900 - 1600-lukujen välisestä Pohjois-Amerikasta, kuten shamaani totesikin. Faganin kirjatkin ovat mielenkiintoisia eikä Leppertin Ohio Archaeologykään huono ostos ollut

Unohdin Virrankosken Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit, joka on mielestäni merkittävin kotimainen tämän alan kirja. Pidän sen vaikuttavuutta niin itsestään selvänä, etten huomaa mainita sitä.

Täydet kiitokset ansaitsevat myös kirjailijat Riku ja Pekka Hämäläinen sekä Jari Teilas, joiden teosten parissa on tullut vietyttyä miellyttäviä lukuhetkiä. Niin, että kyllä Suomessa osataan, joskin alan taitajia on vähänlaisesti.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 13.08.2012 11:55

Tässä tälläinen töissä kirjoitettu nopea lista läinnä kohderyhmästä. Paljon puuttuu niitä yleisteoksia listaltani. Lisätään kun tulee hyvä aika.

- Gibsonin: The Kickapoos Lords of The Middle Border
- Kingsley M. Brayn: Lakota Life, Crazy Horse
- Mark van de Logtin & C.on: War Party in Blue
- Jerome Greene: Nez Perce Summer 1877
- Cartierin: Little Turtle
- Gary Clayton Andersonin: Through Dakota Eyes: Narrative Accounts of the Minnesota India War of 1862

- Saman miehen Conquest of Texas.............................
- Cheewa James: The Modoc Tribe they wouldn't die
- Stan Hoiqin: Tribal Wars of the Southern Plain
- Nick Caven: The French and Indian War

Ja tietysti onhan se Dee Brownin: Bury My Heart at Wounded Knee ollut aikoinaan nuijapoikana alkuun pistävä voima unohtamatta Markku Henrikssonin:
Alkuperäiset Amerikkalaiset ja Jarille kiitos uudelleen minulle syttyminen ja tietojen keruu LBH kirjastaan.

Paljon jäi pois yleisteoksista. Apacheista olisi vaikka kuinka paljon, mutta
yksi yli kaikkien: Angie Debon: Geronimo, Life. Time............

__________
Witko

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 13.08.2012 17:57

Witko kirjoitti: ja Jarille kiitos uudelleen minulle syttyminen ja tietojen keruu LBH kirjastaan.

Witko
Kiitos vain, ja sitten asiaan:

Huomasin, että TOP-kymppini elää kokoajan.
Ja koska mulla on aika paljon LBH-matskua, pitää tehdä kaksi listaa. Yleiset ja LBH:t.

LBH-kirjat satunnaisessa järjestyksessä:

Graham – The Custer Myth
Brust, Pohanka & Barnard – Where Custer Fell
William – Military Register of Custer Last Command
Swanson – G.A. Custer; The Life and Time
Willert – Little Big Horn Diary
Gray – Custer’s Last Campaign
MacLean – Custer’s Best
Hammer – Custer in 76
Liddic – Vanishing Victory
Evans – Custer’s Last Fight

Ja sitten muut:

Goetzman & Co. – Karl Bodmer’s America
Patterson – Butch Cassidy (bio)
Shirley – West of Hell’s Fringe
Thrapp –Encyclopedia of Frontier bio I,II, III
Miller –Why the West Was Wild
Young –Dodge City
Nolan – Lincoln County War
Bell – The Illustrated Life of Billy the Kid
Hickey – Trilogia
Street Fight in Tombstone
Los Dos Pistoleros EARP
The Cowboy Conspiracy to Convict the Earps

Ja sitten lapsellisuusosio:
Yritin kasata kaikki LBH-kirjant (muutama on lainassa) yhteen pinoon, mutta läjä meni nurin. Ei auttanut kuin tehdä kaksi pinoa (lehdet ja artikkelit jätin kuitenkin pois).
Ja lapsellinen kuin olen pyysin rouvaa ottamaan valokuvan. No kyllähän sen otti, mutta olisitte nähneet SEN huvittuneen ilmeen…

Terv. Jari




Kuva
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 13.08.2012 18:44

Haukka kirjoitti:
Täydet kiitokset ansaitsevat myös kirjailijat Riku ja Pekka Hämäläinen sekä Jari Teilas, joiden teosten parissa on tullut vietyttyä miellyttäviä lukuhetkiä. Niin, että kyllä Suomessa osataan, joskin alan taitajia on vähänlaisesti.
Tähän täytyy heittää myös suuret kiitokset.
Tällaista on aina kiva lukea.

Jari

PS. Mikko Heikinheimo kirjoitti omasta mielestäni loistavan arvostelun kirjastani vuoden ensimmäiseen tai toiseen (nyt en muista; tais olla sittenkin kakkonen) KAJO-lehteen.
Toisaalta, vaikka kuinka tulisi kehuja, olen huomannut pankkitililtäni,ettei "tietokirjailijan" leipä ole kovinkaan lavea. Mitä tulee minuun :)
Jari Teilas

Vastaa Viestiin