Adlibris näytti taas pimeän puolensa eli tilaukset tuntuvat viipyvän ja edelleen joissain kirjoissa, missä on status lähetään 5-7 arkipäivän kuluessa, niin sitten kirja onkin kummasti loppunut varastosta ja joudutaan tilaamaan aina Ringebyyn lähiöstä. Tuolla tavalla sain ilmaiseksi viime vuonna Robert Wattin-kirjan Victorio Campaign Vol I. Vielä yksi kummallisuus, että halvat pokkarit tulevat nopeasti ja kalliimmat kirja viipyvät. Eikö ole bisnesporukkaa Adlibriksessä.
Tuo espanjalaisten ja mescalero apachein sota kyllä kiinnostaa. Täytyy katsoa kun tulee mikä on tilanne tai tilanne on se että minun lukuvauhdilla pinot vain kasvavat. Eikä voi syyttää edes työkiireistä. Santiagolla on nähtävästi espanjalaisten ja apachein väliset asiat kiinnostavan 1700-luvun loppupuolelta. Adlibriksessä löytyi ja 30 euroa. Harkitaan ! Mark van de Logtin-kirja on aika kiinnostava ja aiheet mitä katsoin olivat caddoan-kieliperheen Kansoista l. caddot, wischitat ja kitsait sekä pawneet, arikarat. 272.sivua mutta hinta on aika julma 63 euroa Adlibriksessä. Käytetystäkin Abebooks pyytää $ 60. Täytyy katsoa minkä kirjan oston jättäisin väliin ja ostaisin sen tilalle tuon Monsters-kirjasen. Reet kiinnostavat myös.
Tämä oli ainakin Mark van de Logtilta todella hyvä kirja
War Party in Blue. Pawneet scoutit. Sen olen lukenut ja hyvä kirja oli kuusi vuotta sitten.
Tämän kirjan ostin viisi vuotta sitten Bangkokista ja aihepiiri tuntui hyvältä ja aikajakso, mutta jos olen nyt rehellinen, niin Lance R. Blyth oli vähän liikaa tiivistänyt tapatumia johtuen tietysti ,että aikaväli oli 1680-1880 ja sivuja oli 278 mutta 221 sivua itse kirjaa, loppuosa oli eri artikkeleita, lähdekirjaluetteloita, muistiinpanoja ja melkoinen indexi myös(mikä nyt ei ole paha asia). Karttoja oli, mutta ei yhtään valokuvaa. Ostin sen silloin kovakantisena ja about euroiksi muutettuna batheista 20 euron luokkaa.
Tuli esiin kaksi muuta apache-kirjaa hyllystä ja minusta ne olivat takavuosien hyviä hankintoja. Tämä on jo v. 1971 ilmestynyt mutta ihan kelpoa luettavaa enemmäkin Läntisten-apachein tavoista ja myös sodankäynnistä. 330.sivua.
Tämä oli hyvä luettava ja mescalero-apachet ovat mielenkiintoista jengiä. 348.sivua on Arizona-Sonora akselin kirjoittaja Sonnichen kirjoittanut.
Tämä Jacobyn kirja jonka luit Camp Grantin verilöylystä oli hyvä ja siitä voi hyvällä omatunnolla käyttää todellakin verilöyly termiä, ehkä yksi törkeimpiä 1860-1880-luvulla. 144 aravaipa ja pinal apachea, teurastivat papagot, valkoinen ja meksikolainen roskasakki. Ainoastaan kahdeksan oli miestä ja kaikki loput olivat naisia ja lapsia. Tästä verilöylystä ei saa sitten millään taistelua väännettyä. Tulee mieleen pomo-ja wappo intiaanien teurastus v. 1840 Clear Lakes, Kalifornia exe.
Witko