Jamestownin nälkätalvi 1609-1610

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Jamestownin nälkätalvi 1609-1610

Viesti Kirjoittaja Voyageur » To 02.05.2013 08:22

Ankaraa talvea viettivät Jamestownin saarretut


http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-128 ... s=alista-1

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Jamestownin nälkätalvi 1609-1610

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 02.05.2013 09:19

Voyageur kirjoitti:Ankaraa talvea viettivät Jamestownin saarretut


http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-128 ... s=alista-1
Sieltä se liha leivän päälle on otettava mistä sen saa.

Mielenkiintoinen juttu.

Jari
Jari Teilas

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » To 02.05.2013 11:36

Tässä tuo Smihsonian tutkimus hieman laajemmin Englanniksi.
Hienosti vertautuu aikakauden tapojen kanssa, mistä Haukka ja Witko ovat keskustelleet
juuri nyt Toukokuun alussa, "Pähkinät osiossa".
Tosin on otettava huomioon että tilanne on ollut varmaan ihan äärimmäinen.


http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... ico=ushome

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » To 02.05.2013 11:41

Kunkkuhan lähetti kohtuullisen joukon hyvien perheitten siirtolaisia Virginiaan, jossa nämä majoittuivat James riverin varteen. Siellä tulokkaat joutuivat kosketuksiin powhatanien liittokunnan heimojen kanssa. Rikkauksia, uutta vapautta ja elämäntapaa etsivät uudisasukkaat eivät tulleet kovinkaan hyvin paikallisten kanssa toimeen ja koko kaupankäynti tyssäsi powhatanien kanssa 1609. Juuri sopivasti ennen ankaraa talvea.

Käytännön taidoiltaan suhteellisen avuttomat uskonveljet eivät juuri osanneet saalistaa itse ruokaansa ja kaiken lisäksi powhatanit piirittivät heitä. Mukana ollut yksi lekuri ei kyennyt hoitamaan aliravitsemuksen puutteessa kituvia tovereitaan ka yksi jos toinenkin kellahti viimeiseen uneen.

Varmaa on että Witkon upea kirjavalikoima tarjoaa päteää täsmätietoa näistä ankeista tapahtumista.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » To 02.05.2013 12:37

Haukka kirjoitti:Kunkkuhan lähetti kohtuullisen joukon hyvien perheitten siirtolaisia Virginiaan, jossa nämä majoittuivat James riverin varteen. Siellä tulokkaat joutuivat kosketuksiin powhatanien liittokunnan heimojen kanssa. Rikkauksia, uutta vapautta ja elämäntapaa etsivät uudisasukkaat eivät tulleet kovinkaan hyvin paikallisten kanssa toimeen ja koko kaupankäynti tyssäsi powhatanien kanssa 1609. Juuri sopivasti ennen ankaraa talvea.

Käytännön taidoiltaan suhteellisen avuttomat uskonveljet eivät juuri osanneet saalistaa itse ruokaansa ja kaiken lisäksi powhatanit piirittivät heitä. Mukana ollut yksi lekuri ei kyennyt hoitamaan aliravitsemuksen puutteessa kituvia tovereitaan ka yksi jos toinenkin kellahti viimeiseen uneen.

Varmaa on että Witkon upea kirjavalikoima tarjoaa päteää täsmätietoa näistä ankeista tapahtumista.
****************************************
Haukka Haukka tikulla silmään joka vanhoja muistelee. Witkon "Upeat" kirjavalikoimat ja myös hyvin lukemattomat antaisivat varmaan samaa tietoa mitä jo Haukkakin tietää ja sitäpaitsi millä pirulla minä löydän
niitä tietoja kun nyt olen jo ihan kusessa nykyisten kirjojen muodossa.

Callowayltä löytyy näistä Uuden-Englannin perustamisesta paljon kirjoja ja varmasti kun kerkeäisi vielä lukemaan niitä ja onhan noita muitakin kirjailijoita pilvin pimein odottamassa Witkon jäntevän ja karwaisen kouran otetta hyllystä.

Saattaa kuu närettä kiertää ennen kuin Witko osaa ne tiedot kaivaa hyllyn uumenista. Haukka-setä on kyynisellä päällä. Ja eikun rupeat pommittamaan uusilla kyssäreillä sinä liero pähkinöissä!!!!

________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » To 02.05.2013 14:06

Mielenkiintoisia nuo Voyageurin otokset netistä.
Jälkimmäinen artikkeli kirjoitti: We call her Jane: female, fourteen years old, possibly from southern England,' the researchers say.

They believe she left Plymouth, England, in June 1609 as part of the largest fleet yet to sail for Jamestown.

But a terrifying hurricane scattered the fleet, and her ship limped into Jamestown in early August.

Less than a year later, she was dead.
Tuo Jane voidaan mainita hyvinkin jossakin kirjassa. Jossakin voi olla jopa nimiluettelo henkilöistä jotka tuolloin tulivat Virginiaan.

Ja Witko, viestissäni ei ollut ironian häivääkään, vaan se oli täyttä asiaa. Kun mietin niin en keksi omasta hyllystäni yhtäkään kirjaa joka käsittelisi näitä kyseisiä tapahtumia muuta kuin ohimenevällä sivun parin maininnalla. Olikohan se yksi Callowayn kirja juuri tuolta ajalta, en muista nimeä mutta keltainen päällikansi. Täytyy tutkia netistä aihetta lähemmin.

Joskus jonkun kirjan löytäminen on vaikeaa. Itse olen turhaan etsinyt erästä 1600-luvun opusta. Kadonnut kuin maan nielemänä.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » To 02.05.2013 15:03

Haukka kirjoitti:Mielenkiintoisia nuo Voyageurin otokset netistä.
Jälkimmäinen artikkeli kirjoitti: We call her Jane: female, fourteen years old, possibly from southern England,' the researchers say.

They believe she left Plymouth, England, in June 1609 as part of the largest fleet yet to sail for Jamestown.

But a terrifying hurricane scattered the fleet, and her ship limped into Jamestown in early August.

Less than a year later, she was dead.
Tuo Jane voidaan mainita hyvinkin jossakin kirjassa. Jossakin voi olla jopa nimiluettelo henkilöistä jotka tuolloin tulivat Virginiaan.

Ja Witko, viestissäni ei ollut ironian häivääkään, vaan se oli täyttä asiaa. Kun mietin niin en keksi omasta hyllystäni yhtäkään kirjaa joka käsittelisi näitä kyseisiä tapahtumia muuta kuin ohimenevällä sivun parin maininnalla. Olikohan se yksi Callowayn kirja juuri tuolta ajalta, en muista nimeä mutta keltainen päällikansi. Täytyy tutkia netistä aihetta lähemmin.

Joskus jonkun kirjan löytäminen on vaikeaa. Itse olen turhaan etsinyt erästä 1600-luvun opusta. Kadonnut kuin maan nielemänä.
**************************************
Saat synninpäästön ja Witko Klaanin pränikän kaupanpäälle.
Tarkoitat varmaan tätä Callowayn kirjaa
Kuva

Olet kuule ihan oikeassa tässä kirja-asiassa, minulla on paljon kirjoja totta, mutta sama vika kuin sinulla ,ei ole noista 1600-luvun alkutaipaleista kuin hajanaiset huomautukset tai mainninnat yleiskirjoissa.
Juuri kun julistin että kirja tilailu stoppia. niin huomasin että meikäläisellä on 1700 ja 1800-lukua suurin osa. 1700-luvusta saisi vaikka pikku kirjaston.

Pakko on ihan vähän alkaa sittenkin tilamaan 1600-lukua käsitteleviä teoksia enemmän. Sillä tämä aihe(vuosisata) kiinnostaa minua tosi paljon ja se on ainoa mitä en ole myöskään tarkemmin lukenut paitsi juuri nämät Yleiset Colonial-sodat ja ajat. Annetaan puolin ja toisin kirjavinkkejä.

Nyt taidan ostaa säästösyistä myös pokkareita vaikka olen aina uhonnut kovakantisten perään. Witkokin osaa olla pihi tai oikeammin rouva Witko.
100 €uron tilauksesta voi olla henki höllällä. Aasialaisen kasvoista kun ei pysty länsimaalainen lukemaan mitään. Pokkareita saa sopivaan 10-25 €uroa/kpl hintaan. Helmet tietysti kovakantisena.

Ja nyt niitä kyssäreitä hyve mies!

________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Pe 03.05.2013 09:55

Tuota Callowayta juuri tarkoitin, mutta ei sekään näköjään erityisemmin painota noille alueille jotka nyt kiinnostavat eniten. Täytyy nyt katsoa mitä tuo Mayflower-kirja sisältää muuta kuin elämää Mayflowerilla ja King Philipin sotaa.

Outoa on se että kovakantista Mayfloweria ei ole enää saatavana Adlibrikselta. Otin sen siksi kun se oli kooltaan huomattavasti pehmeäkantista suurempi. Yksi-pikku Tecumseh riittää.

Täytyy pian soitella ja kysellä, että onko koko Mayfloweria ylipäätään tulossa.
Haukka

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Pe 03.05.2013 10:01

S E tulee, S E tulee, olen niin perskutin iloinen!!!!!!!!!!



Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Pe 03.05.2013 10:45

Kiitos Haukka vinkistä. Kerkesin vielä vaihtamaan tämän pokkarini Mayflower
tähän nidottuun suurempi kokoiseen, koska entinen tilaus oli vielä käsiteltävänä "status". Aihe on juuri sitä mitä haen.

Totta on että Callowayn muuten mainio kirja ei ole ihan tätä mitä etsitään.
Toki" Uutta Maata Kaikille" on aiheena sama, mutta yleisempi teos hakuna.

Tähän sain siis vaihdettuaKuva kuva on snadi, mutta kirjan paino kertoo koon.


Näin homma pyörii hienosti Haukka vinkkejä ja linkkejä. Puolin ja toisin.
Täytyy viikonloppuna oikein katsoa kunnolla ajan kanssa mitä hyllyistä löytyy tuosta 1600-luvusta, ja jos on kiinnostava laitan tänne kyllä tiedot.
Pitäisi olla rauhallinen kotiviikonloppu. Erittäin tervetullut välillä.

______
Witko

Vastaa Viestiin