saattaa kiinnostaa monia

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

saattaa kiinnostaa monia

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 25.05.2013 11:07

Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » La 25.05.2013 18:48

Täytyypi ladata Jari. Mooney on ainakin tarkka tuttu Kiowa Kalenteristaan ja monesta muustakin kirjasta.

Tähän totean yhden muun asian. Kyllä edelleen on huonossa hapessa
Yhdysvaltalaiset Intiaani-elokuvat. Tanssii Susien Kanssa jälkeen ei ole tullut muuta kuin Malikin erikoinen New World Eepos.

Ei ole edelleenkään Intiaani-aiheiset elokuvat mikään trendi. Otin tänään muuten Tarantinon Django- leffan vuokralle.

Realistisuuden huippu on kyllä edelleen Altmanin lyömätön Cabe and Miller, tallensin sen pitkästä aikaa Teemalta.

_________
Witko

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 25.05.2013 21:13

Witko kirjoitti:Täytyypi ladata Jari. Mooney on ainakin tarkka tuttu Kiowa Kalenteristaan ja monesta muustakin kirjasta.

Tähän totean yhden muun asian. Kyllä edelleen on huonossa hapessa
Yhdysvaltalaiset Intiaani-elokuvat. Tanssii Susien Kanssa jälkeen ei ole tullut muuta kuin Malikin erikoinen New World Eepos.

Ei ole edelleenkään Intiaani-aiheiset elokuvat mikään trendi. Otin tänään muuten Tarantinon Django- leffan vuokralle.

Realistisuuden huippu on kyllä edelleen Altmanin lyömätön Cabe and Miller, tallensin sen pitkästä aikaa Teemalta.

_________
Witko
Jepp, tästä on tullut vaahdottua useamminkin. Kyllä Tanssii susien..... on siitten hieno ja viihdyttävä leffa.

Mulle kävi vähän köpelösti tuon Altmanin-leffan kanssa.
Siitä on jo aika kauan kun viimeksi sen olen nähnyt ja nyt piti katsoman, mutta kun meillä oli duunissa kauden lopettajaiset ja siirtyminen kesälaitumelle, meni vähän pitkäksi tuo kotiin tulo ja leffa jäi näkemättä.

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 13.07.2013 08:37

Nyt tähän kiinnitti huomionsa jo joku hesarin arvostelijakin. Hullukin huomaa, että John Deppin tai elokuvayhtiön esikuvana on ollut tämä Kirby Sattlerin hieno maalaus. Tämä Deppin esittämä Tontohan on kuin köyhän miehen painos sattlerin upeasta intiaanista.

Kuva

Ja tuossa mohawk Jay Silverhookin alkuperäinen Tonto.

Kuva

Hesari heittää hyvän kommentin. "Vaikea kuvitella että missään Hollywood-elokuvassa mustaihoista voisi esittää mustaksi värjätty valkoinen."

Niinpä. Intiaaniksi valkoinen mies kuitenkin näyttää kelpaavan. Ja mitä meneekään moläyttämään itse Depp!!! Hän heittää, että kyllä hänen isoäitinsä saattoikin olla intiaani, mahdollisesti cherokee tai creek. Tästä Indian Country-lehden toimittajat nousivat takajaloilleen ja antoivat pientä palautetta: "Älä nyt viitsi Johnny. Tai esitä edes joku todiste höpötyksiesi tueksi."

Viimeisimpänä tempauksenaan herra Depp on ilmoittanut suuren kiinnostuksensa ostaa koko Wounded Kneen alue. Deppillä on tähän tekoonsa jalot perustelut, sillä väittämänsä mukaan hän haluaisi lahjoittaa masan takaisin sen alkuperäisille asukkaille. Tällä teollaan hän siis tulee kumoamaan valkioisuutensa ja julistautuu intiaaniksi.

Pitäisiköhän tuohon uskoa. Ja mitä intiaanit pitävät Deppin Tontosta, josta on todennäköisesti tehty jonkinlainen klovni ja hauska vekkuli ,jonka uskottavuusprosentti on olematon. Np pissikset ja muu pikkuväki on mielissään, mutta tuskin tämä aikuisille on suunnattu.
Haukka

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 13.07.2013 08:54

Haukka

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 13.07.2013 09:08

Ja osattiin meillä suomessakin. Vesa Matti Loiri teki kieli poskessa hienon roolityön Yssinäisenä ratsastajana ja hänen parhaana frendinään Tontona hääri leppoisa Simo Salminen.

Kuva

Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » La 13.07.2013 10:54

Haukka kirjoitti:Ja osattiin meillä suomessakin. Vesa Matti Loiri teki kieli poskessa hienon roolityön Yssinäisenä ratsastajana ja hänen parhaana frendinään Tontona hääri leppoisa Simo Salminen.

Kuva

Kuva
**********************************************

Veskulla on mahtava esitys tänä vuonna jo alkaneilla Jazzareilla.
Sitä taitaa Witko mennä rouvan kanssa katsomaan. Ei Jazz mutta M.r. Loiri joka voitti ansaitusti taistelunsa sairauksiaan vastaan. Suomen I. heppu isolla 1.

"Huomasitteko että, jätkät joivat vettä". Aim lounli lounli raideer,
siinä helmiä Hirttämättömistä.

Naivia touhua Mr. Deppiltä. Itse olen miehen näyttelijätaitoja monessa vakavassa elokuvassa arvostanut, mutta tälläiset Wounded Kneen ostot ja Intiaaniksi julistautuminen on kornia touhua. Mies oli ennen Road Movie-leffojen päätähti. mutta taisi tulla liikaa taaloja Caribbean Pirateista ja nyt on lähtenyt todellisuuden taju. Vaikea uskoa että mies oli Al Pacinon kanssa yhdessä: Elokuvassa"Operaatio Donnie Brasco".

____________
Witko


P.s. Muistan rautaisen tapahtuman 1970-luvun loppupuolelta joka oli lehdissä, kun Vesku oli Hesperian Yökerhossa ja voimansa tunnossa oleva pilipali Macho Frederik meni Veskulle riitaa haastamaan Kung Fu-laulunsa innoittamana. Lopputulos ei ole mitenkään yllättävä. Vesku antoi pari kunnon niittiä ja Mr. Sysimetsä otti lukua viisi minuuttia ja naama paisui melkoisesti.

Vesku totesi että : Jätkä laulaa joka mies kaatuu monooni, mutta itse putosi yhdestä niitistä. Tukkamestarin tempaus oli nolo ja Veskuhan on myöskin nyrkkeilyssä ollut ihan SM-tasolla. Ei tullut oikeusjuttua.'

Frederikin kasvot menivät täysin. Siitä saan tyydytyksen. Loirin piekseminen ei olisi ollut kenellekään helppo tehtävä, seen verran kovassa iskussa oli 1970-1980 luvut.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 13.07.2013 11:31

Minun täytyy tuohon todeta, että olen aina ihaillut nuoren Vesku Loirin tapaa liikkua. Spede-leffoista voisin juuri tuon hirttämättömät katsoa vielä kerran. Vaikka se oli tehty jossain Pasilan hiekkamontuilla ja tuomittu surkeimmaksi Speden leffoista niin minusta se on paras - kaikessa hölmöydessään. Olen kai niin lapsellinen tyyppi, että tuollainen uppoaa minuun. Turhapurot eivät kolahda, joskin olen kaikki nähnyt.

Joo eikä Loiri ollut ainoa joku reetulle laittoii luun kurkkuun. Eräs tunmmanpuhuva käkkäräpää frendini, joka on asunut hesassa jo 20 vuotta, nimesi joskus Ilkka Kanervan ja Frederikin vastenmielisimmiksi tyypeiksi joita oli Suomessa tavannut. Kaveri tuntee suurimman osan julkkiksista ja tietenkin leuhkii näillä tutuillaan. Kanerva oli vienyt häneltä joskus naisen, herra reetu taas oli ärsyttänyt kehuskelemalla voimillaan, joita ei todellisuudessa ole.
Haukka

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 14.07.2013 08:42

T. Toivainen Metro-lehti kirjoitti:Monet suomalaiset muistavat tämän aisaparin parhaiten Spede Pasasen elokuvasta Hirttämättömät vuodelta 1971. Minusta Simo Salminen oli paljon parempi Tonto kuin Johnny Depp.
V2.fi kirjoitti:Katso Spede Pasasen Hirttämättömät. Hirttämättömät ei ole parempi elokuva kuin The Lone Ranger siksi, että se on tosi huono ja joskus huonous on hauskaa, vaan siksi, että se on parempi elokuva kuin The Lone Ranger. Hirttämättömissä on persoonallisia näyttelijöitä persoonallisissa rooleissa ja Pirates-faneille mainiosti sopiva veijarimainen tarina ja tyylissäänkin se pysyy.
Nimimerkki Mask kirjoitti: Hirttämättömät on melkein täydellinen elokuva. Kaikki näyttelijät hoitavat hommansa hyvin ja Vesku meinaa varastaa koko show'n. Ainoat miinukset tulevat kässäristä. Toki Spede on hoitanut käsikirjoituksen hyvin, mutta välillä on väkinäisiä vitsejä, mutta mitäs pienistä. Hirttämättömät on yksi loistavimmista spede-elokuvista ja tänäpäivänäkin se naurattaa hauskan huumorinsa ansiosta. Spede-faneille pakollista katsottavaa.
Huomaan, että jotkut muutkin ovat samoilla linjoilla.
Haukka

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 21.07.2013 18:13

Tuossa suomalaista kansanperinnettä parhaimillaan. Verrattavissa intiaaneihin.

Kuva

Meinaan katsoa Pulttiboisit. Vaimo tuumi, ettei minulla voi olla kaikki kotona, jos katson Peteliusta&Kallialaa.. No, luulenpa että hän katsoo itsekin. Makuja on monenlaisia ja itse olen äärilaitojen mies . Toisesta reunasta läikkyy yli, ja toisesta tulee sisään. Siksi pysyn balanssissa.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 22.07.2013 11:26

Haukka kirjoitti:Tuossa suomalaista kansanperinnettä parhaimillaan. Verrattavissa intiaaneihin.

Kuva

Meinaan katsoa Pulttiboisit. Vaimo tuumi, ettei minulla voi olla kaikki kotona, jos katson Peteliusta&Kallialaa.. No, luulenpa että hän katsoo itsekin. Makuja on monenlaisia ja itse olen äärilaitojen mies . Toisesta reunasta läikkyy yli, ja toisesta tulee sisään. Siksi pysyn balanssissa.
*****************************************************

Haukka laitoin tallenukseen Pulttiboisit. Uskomattomia eri hahmoja ja minulle niin rakas Olen liukas Playboy. Mannet ovat sitä naurun juhlaa, Aslakit myös, Mr 47. loputon määrä kovantason naamoja. Parasta Suomi-viihdettä, tähän ei Jenkit pärjää siirappimaislla vitseillään.

Muistan kun vaimo tuli Suomeen niin hän ihmetteli miksi nauroin Juha Jokisen hahmoa vedet silmissä, mutta nykyään kun oppia tullut lisää niin rouva tykkää Aslakeista heidän loputtomasta ryyppämisestä. Avitti varmaan se että sanoin että Lappalaiset ovat todella märkää porukkaa. Sekä naapurissa asuu Pohjoisten mies. Helvetin mukava jäbä mutta uskomaton juomaan työviikolla. Yksi leka konjakkia kevyesti ja bisset päälle.

No mies on valtion metsä-insinööri joten pois voi olla loputtomasti melkein.

Ehdotonta aatelia tässä lisää Kuva
Kuva

Usot sie Haukka !

__________
Witko

Inyan
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 02.11.2007 08:57
Paikkakunta: mæntsælæ

Re: saattaa kiinnostaa monia

Viesti Kirjoittaja Inyan » To 01.08.2013 13:30

Hienoa, että Isä Powell sai tämän vihdoin valmiiksi. Siitä taitaa olla kymmenisen vuotta kun Powell kertoi kirjeessään sen ilmestyvän "lähiaikoina". Löytyy kirjallisuusluettelosta minunkin artikkelini.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: saattaa kiinnostaa monia

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 01.08.2013 16:19

Inyan kirjoitti:
Hienoa, että Isä Powell sai tämän vihdoin valmiiksi. Siitä taitaa olla kymmenisen vuotta kun Powell kertoi kirjeessään sen ilmestyvän "lähiaikoina". Löytyy kirjallisuusluettelosta minunkin artikkelini.
TYYLIKÄSTÄ.

Jari
Jari Teilas

Vastaa Viestiin