UZALA -verinen apass

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

UZALA -verinen apass

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 30.03.2015 20:01

Moi,

huomasin just, että huomenissa TV2 lähettää klo 22.00 yhden hienoimmista länkkäreistä EVER (ainakin mun mielestäni)!

Burt on niin loistava roolissaan, että hädintuskin mahtuu kuviin!!!!

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 31.03.2015 08:30

Voi ottaa tallennukseen Burtin takia. Lancasterissa oli nimittäin enemmän äijää kuin monissa muissa Hollywood-sankareissa yhteensä. Varmaan olen tämän nähnyt, mutta ei kyllä ole juuri minkäänlaista muistikuvaa.

Kuva
Haukka

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ti 31.03.2015 09:29

Suurkiitos Jarille muistutuksesta, olisi saattanut livahtaa ohi ettei olisi huomannut.
YT:sta vilkaisin muistin virkistykseksi eikä ollut kuin trailereita.
Tuntuu kyllä siltä etten ole nähnyt, onkohan tullut joskus telkusta?
Onkohan R Aldrichin versio vai B Lancasterin. pituuksissa ei paljoa eroa mutta eri painotuksia. sen verran tuossa katselin taustaa.
Katselin sieltä samoin ohjaaja John Landisin arvion, jossa hän pitää elokuvaa merkittävänä westernien joukossa. Makuasia tietenkin kuinka korkealle taas hänen mielipidettään arvostaa.
Mutta trailerien perusteella vaikuttaa hyvältä. B Lancasterin tietäen voi odottaa kyllä kelvollista elokuvailtaa.
Eräs mieleenpainuvimpia elokuvia häneltä oli joskus nuoruuden vastaanottavaisessa iässä nähty Birdman of Alcatraz. Vengeance Valley on myös yksi suosikkejani.

Kevin Costnerin versio Wyatt Earpista tulee muuten tuon Ulzanan jälkeen.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ti 31.03.2015 12:32

Voyageur kirjoitti:Suurkiitos Jarille muistutuksesta, olisi saattanut livahtaa ohi ettei olisi huomannut.
YT:sta vilkaisin muistin virkistykseksi eikä ollut kuin trailereita.
Tuntuu kyllä siltä etten ole nähnyt, onkohan tullut joskus telkusta?
Onkohan R Aldrichin versio vai B Lancasterin. pituuksissa ei paljoa eroa mutta eri painotuksia. sen verran tuossa katselin taustaa.
Katselin sieltä samoin ohjaaja John Landisin arvion, jossa hän pitää elokuvaa merkittävänä westernien joukossa. Makuasia tietenkin kuinka korkealle taas hänen mielipidettään arvostaa.
Mutta trailerien perusteella vaikuttaa hyvältä. B Lancasterin tietäen voi odottaa kyllä kelvollista elokuvailtaa.
Eräs mieleenpainuvimpia elokuvia häneltä oli joskus nuoruuden vastaanottavaisessa iässä nähty Birdman of Alcatraz. Vengeance Valley on myös yksi suosikkejani.



Kevin Costnerin versio Wyatt Earpista tulee muuten tuon Ulzanan jälkeen.
Moi,

On tullut ainakin kerran telkkarista. Mulla on sellainen kutina, että joskus 90-luvulla olisin sen viimeksi nähnyt.

Tosiaankin loistopätkä.
Sellaista olisin vielä ollut muistavinaan, että Chato oli käsikirjoitukseen jotenkin liitetty....

Ja kyllä tuon Earpin elämäkerran katsoo, jos ei parempaa tekemistä löydy....
Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 31.03.2015 13:41

Kyllä on tullut joskus telkusta mutta aikaa siitä on. Tämä 1970-luvulla tehty leffa on minusta yksi parhaimpia ja realistisempia Intiaani elokuvia mitä on kuunaan tehty ja ostin itse aikanaan tämän Anttilasta DVD:nä. Suomentaja on taas tapansa mukaan heittänyt tuon Verinen Apassi-nimen sillä alkuperäinen on koruton Ulzana's Raid mistä elokuva kertookin. Suomennos ei tätä loisto lefaa kyllä pahenna.
Apachet ovat kuin suoraan vanhoista valokuvista ja elokuvan väkivalta on todella rankkaa ja realistista. Ei mitään sankari paatosta ja Burt-setä vetää myös loistoroolin.

Witkon leffalistan top vitosessa ehdottomasti on tämä Ulzana.Kuva

Wyat Earp on myös ihan katsottava eepos mutta ei Ulzanan tasoon yllä. Eri aihe tietysti mutta silti........................

_______
Witko

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 31.03.2015 16:44

Mitä ihmettä miksi Ulzanan mainos oli vaihtunut toiseksi.


Kuva

Kuva

________
Witko

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ti 31.03.2015 21:56

No niin Ulzana on katsottu ja erittäin kelvolliseksi todettu.
Yksi asia minua vaan hieman häiritsi, joka tosin ei ollut pienimmässäkään määrin
elokuvan tekijöiden syytä.
Aina kun Ulzana tarkkasilmäisenä tähyili ratsuväkeä minulla oli sellainen ajatus päässäni että Aki Kaurismäki on vetänyt Apache-letin päähänsä pannan kanssa.
Jotain samaa noissa kasvonpiirteissä.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 01.04.2015 07:40

Voyageur kirjoitti:No niin Ulzana on katsottu ja erittäin kelvolliseksi todettu.
Yksi asia minua vaan hieman häiritsi, joka tosin ei ollut pienimmässäkään määrin
elokuvan tekijöiden syytä.
Aina kun Ulzana tarkkasilmäisenä tähyili ratsuväkeä minulla oli sellainen ajatus päässäni että Aki Kaurismäki on vetänyt Apache-letin päähänsä pannan kanssa.
Jotain samaa noissa kasvonpiirteissä.
Vähän oli aika kuluttanut leffaa, mutta kyllä se edelleen kova on.

Asiat (lavastus ja puvustus, jos näin voisi todeta) oli aika hienosti kohdillaan, mutta tuo peruukkimallisto tökki ajoittain.

Jari
Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 01.04.2015 18:57

Jari Teilas kirjoitti:
Voyageur kirjoitti:No niin Ulzana on katsottu ja erittäin kelvolliseksi todettu.
Yksi asia minua vaan hieman häiritsi, joka tosin ei ollut pienimmässäkään määrin
elokuvan tekijöiden syytä.
Aina kun Ulzana tarkkasilmäisenä tähyili ratsuväkeä minulla oli sellainen ajatus päässäni että Aki Kaurismäki on vetänyt Apache-letin päähänsä pannan kanssa.
Jotain samaa noissa kasvonpiirteissä.
Vähän oli aika kuluttanut leffaa, mutta kyllä se edelleen kova on.

Asiat (lavastus ja puvustus, jos näin voisi todeta) oli aika hienosti kohdillaan, mutta tuo peruukkimallisto tökki ajoittain.

Jari
****************************************************
Tuossa Vogyn heittämä Kaurismäki vertailu oli pirun nasevasti sanottu ja aivan oikeassa olette että miksi tuo peruukkiosasto oli näin huolimatonta kun taas itse Apachein vaatteet ym. rekvisiitta oli lähellä autenttista.Samoin tuo Apachein väkivalta uhrejaan kohtaan oli myös realistista kertomaa. Onko taas menty Meksikon osastolle ja palkattu Meksikaanoja Apacheiksi.

Jari olit kyllä siinä oikeassa että valitettavasti aika syö näitä leffoja ja jopa Pennin mestariteos Little Big Man on kyllä aika syönyt myös puhumattakaan Mies Hevosena leffasta.Kyllä se huippu leffa Intiaaneista vieläkin puuttuu ja Geronimo-leffa oli todella huono sillä ainoastaan Wes Studi kannatteli kokonaan tätä leffaa.
Onko se niin vaikeaa edelleen ottaa historian kirja käteen ja siinä on valmis kässäri leffaan kuin leffaan Intiaaneista ja aihepiirejä on tuhottomasti. Vaikka Angie Debon Geronimo kirja riittää vallan mainiosti vain näin yhtenä esimerkkinä.

___________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » To 02.04.2015 07:53

Minä olen sikäli poikkeava tyyppi, että katson elokuvan mieluiten muutaman konjakkinaukun kera. Niin saan itseni vastaanottavaan mielentilaan ja hieno herkkä mielenlaatuni pääsee paremmin oikeuksiinsa. Tällä keinoin saan kuvasta irti enemmän ja pääsen nayttimaan täysin siemauksin hienosta elokuva-illasta ja Burt Lancasterin erittäin karismaattisesta hahmosta. Hänen sirkusakrobaattina hankkimansa sulava käynti ja ylväs ryhti kiinnittää yhä huomion.

Vilkaisin sen verran elokuvan alkua, että totesin, että nähty on. Mutta muistan leffan siksi hyväksi, että kestää kevyesti uudelleenkatselun.

Burt ja Tony Curtis itsensä Gina Lollobrigidan seurassa, ei toki tässä apassi-elokuvassa:

Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » To 02.04.2015 10:23

Haukka kirjoitti:Minä olen sikäli poikkeava tyyppi, että katson elokuvan mieluiten muutaman konjakkinaukun kera. Niin saan itseni vastaanottavaan mielentilaan ja hieno herkkä mielenlaatuni pääsee paremmin oikeuksiinsa. Tällä keinoin saan kuvasta irti enemmän ja pääsen nayttimaan täysin siemauksin hienosta elokuva-illasta ja Burt Lancasterin erittäin karismaattisesta hahmosta. Hänen sirkusakrobaattina hankkimansa sulava käynti ja ylväs ryhti kiinnittää yhä huomion.

Vilkaisin sen verran elokuvan alkua, että totesin, että nähty on. Mutta muistan leffan siksi hyväksi, että kestää kevyesti uudelleenkatselun.

Burt ja Tony Curtis itsensä Gina Lollobrigidan seurassa, ei toki tässä apassi-elokuvassa:

Kuva
**********************************************************

Olet kyllä uskomattoman upean löytänyt Burt Lancasterista sillä jos jossain voi nähdä karskimpaa kuvaa aidosta Vuoristojen miehestä ja sukkahousu vetimien kantajasta niin tämä se on. Todennäköisesti suuri sotakuvaaja Roberto Capa on tuon otoksen ottanut lievän masennuksen jälkeen sotatomista jotta elämän ilo palaisi kun nämät hauskan näköiset mennikäiset saisi kuvata.

Yksi Valokuva historian upeimpia kuvia sillä ei ole Normadian Maihinnousu D-Day kuvat mitään tähän ylevään mennikäis kuvaan. Saatana menen ja poltan Ulzana.-leffan kun tämän teit.

Tässä oikean Apachen prototyyppi.
Kuva

_______
Witko

Vastaa Viestiin