Vanhan Lännen -pähkinät

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Vastaa Viestiin
Kissimmee Kid
Viestit: 281
Liittynyt: To 14.02.2008 13:55

Viesti Kirjoittaja Kissimmee Kid » To 05.11.2009 13:20

Katsos vain. Juuri tuota O'Nealin kirjaa oon kattellut jo pisempäänkin ja vissiin jossain välissä sen hommaankin. Aina tarvii ensyklopedioita. Adlibris möis nyt kahteenkymppiin (+posti). Tiedoksi että niilläkin on toisinaan postimaksuvapaita viikkoja. Jesse Jamesinkin oikea tarina rupesi kiinnostamaan nyt enemmän kun oli niin hyvä leffa. Tuli vain mieleen kun näin jossain Dick Liddillin valokuvan. Eipä tainnutkaan mies olla sellainen hurmuri- veikko kuin elokuvassa.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 05.11.2009 13:58

Kissimmee Kid kirjoitti:Katsos vain. Juuri tuota O'Nealin kirjaa oon kattellut jo pisempäänkin ja vissiin jossain välissä sen hommaankin. Aina tarvii ensyklopedioita. Adlibris möis nyt kahteenkymppiin (+posti). Tiedoksi että niilläkin on toisinaan postimaksuvapaita viikkoja. Jesse Jamesinkin oikea tarina rupesi kiinnostamaan nyt enemmän kun oli niin hyvä leffa. Tuli vain mieleen kun näin jossain Dick Liddillin valokuvan. Eipä tainnutkaan mies olla sellainen hurmuri- veikko kuin elokuvassa.
Kyseessä hyvä kirja, muttei virheetön. Ehkäpä parempi vaihtoehto on Leon Metzin vastaava opus, mutta hinta kyllä hyppää huomattavasti korkeammaksi.
No, tässsä kuitenkin O'Nealin tietoa pistoleerojen rankinglistasta(yllätyksi luvassa):
1. Jim Miller 12
2. Wes Hardin 11
3. Bill longley 11
4. Harvey Logan 9
5. Wild Bill Hickok 7
6. John Selman 6
7. Dallas Stoudenmire 5
8. Cullen Barker 5
9. King Fisher 5
10. Billy the Kid 4
11. Ben Thompson 4
12. Henry Brown 4
13. John Slaugher 4
14. Clay Allison 4
15. Jim Counrtright 4
16. John Hughers 3
....muita (en jaksa vääntää kaikkia) kahden tapon-miehiä:
Doc Holliday,Pat Garrett, Oliver Alvord, Dave Mather, Luke Short.....
John Ringo yksi kipale
Nollille jäivät mm. Sundance Kid, Wyatt Earp jaJeff Milton. Toisaalta listalta puuttuu kokonaan Jim Curry, joka Bat Mastersonin mukaan oli yksi pahimmista tappajista lännessä.

Jari

PS. Itse asiassa Dick Liddillin ja Coleman Youngerin väitettiin olleen kyseisen koplan naistenmiehiä.
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 05.11.2009 14:52

Oliko Villissä Lännessä nais-lainvalvojia?

Jari
Jari Teilas

TheodoreSamuel
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.10.2009 22:39

Viesti Kirjoittaja TheodoreSamuel » To 05.11.2009 23:16

Jari Teilas kirjoitti:Oliko Villissä Lännessä nais-lainvalvojia?

Jari
Kyllä, esimerkiksi Sadie Likens palkattiin Denverin poliisilaitokselle 1884 ja hän työskenteli ensimmäisenä kokopäivätoimisena naispoliisina melkein vuosikymmenen.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » To 05.11.2009 23:54

:shock: Että teki ihan muutain kun pyöritteli papereita?

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 06.11.2009 08:06

TheodoreSamuel kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:Oliko Villissä Lännessä nais-lainvalvojia?

Jari
Kyllä, esimerkiksi Sadie Likens palkattiin Denverin poliisilaitokselle 1884 ja hän työskenteli ensimmäisenä kokopäivätoimisena naispoliisina melkein vuosikymmenen.
Katsos vain, olin ihan siinä uskossa, että ainoa naispollari oli Cave Creekissä 1920-luvulla (siis jo vähän niin kuin vanhan lännenpäivien mentyä jo mailleen) toiminut Catherine "Cattle Kate" Jones.
Kirjoitan mimmistä myöhemmin kun on aikaa, mutta tuo tieto Sadie Likensistä oli mielenkiintoinen.

Jari
Jari Teilas

TheodoreSamuel
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.10.2009 22:39

Viesti Kirjoittaja TheodoreSamuel » Pe 06.11.2009 09:21

Jari Teilas kirjoitti:
TheodoreSamuel kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:Oliko Villissä Lännessä nais-lainvalvojia?

Jari
Kyllä, esimerkiksi Sadie Likens palkattiin Denverin poliisilaitokselle 1884 ja hän työskenteli ensimmäisenä kokopäivätoimisena naispoliisina melkein vuosikymmenen.
Katsos vain, olin ihan siinä uskossa, että ainoa naispollari oli Cave Creekissä 1920-luvulla (siis jo vähän niin kuin vanhan lännenpäivien mentyä jo mailleen) toiminut Catherine "Cattle Kate" Jones.
Kirjoitan mimmistä myöhemmin kun on aikaa, mutta tuo tieto Sadie Likensistä oli mielenkiintoinen.

Jari

Juttu Sadie Likensistä ja kuva löytyy Time Lifen The Old West kirjasarjan Townsman osasta. Sain käsityksen että kyseinen daami olisi tehnyt ihan oikeita poliisin hommia.

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Pe 06.11.2009 12:28

Jari voisi vetää pienen tietopaketin Jim Killer-Milleristä. Tässäkin listauksessa kärjessä ja oli käsittääkseni aika pahapäinen haulikkomies, mutta muuten luovii aika monessa paikassa vähemmällä huomiolla.
Ottikos Clintti tältä kaverilta leffaansa ikivanhan kikan 'teräslevy ponchon alla'?

Kissimmee Kid
Viestit: 281
Liittynyt: To 14.02.2008 13:55

Viesti Kirjoittaja Kissimmee Kid » Pe 06.11.2009 12:32

Jari Teilas kirjoitti:PS. Itse asiassa Dick Liddillin ja Coleman Youngerin väitettiin olleen kyseisen koplan naistenmiehiä.
Erittäin harmillista etten saa tähän tuota kuvaa Dick Liddilistä, Ameriikan Frederikistä. Mutta kuva löytyy oheisen linkin kirjasta sivulta 44. Kuva sinänsä on loistava ja jos tuo hemmo nyt vetoaa naisiin niin olkoon. En lähde vääntämään kättä. Löytyyhän kaverista ainakin yksi toinenkin kuva googlettamallakin. Kuvateksti tuossa kirjassa sanoo etunimeksi Richard mutta ainakin wikipedia sanoo että nimi olisi James Andrew.

http://books.google.fi/books?id=AojGmy4 ... q=&f=false

Olen nähnyt joskus kuvan Jamesien gängistä jonkin hirsirakennuksen tai mökin edustalla (piilopaikka?) mutta kuvateksti puuttui. Mahtaako kukaan tietää ja olis kiva tietää keitä kuvassa on ?

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 06.11.2009 18:26

Brazos kirjoitti:Jari voisi vetää pienen tietopaketin Jim Killer-Milleristä. Tässäkin listauksessa kärjessä ja oli käsittääkseni aika pahapäinen haulikkomies, mutta muuten luovii aika monessa paikassa vähemmällä huomiolla.
Ottikos Clintti tältä kaverilta leffaansa ikivanhan kikan 'teräslevy ponchon alla'?
Voin tehdä jossakin vaiheessa hänestä "paketin", mutta herra tulee kyllä saamaan tekeillä olevaan opukseeni palstatilaa.

Olen Sippolan Jukan kanssa Suomen länkkäriseuran palstalla keskustellut tästä peltilaatasta, ja jos nyt tarkistamatta uskallan sanoa, niin minusta kyseessä oli juuri Decon Miller, joka käytti teräslevyä.

Jari
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 06.11.2009 22:46

TheodoreSamuel kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:
TheodoreSamuel kirjoitti: Jari

Juttu Sadie Likensistä ja kuva löytyy Time Lifen The Old West kirjasarjan Townsman osasta. Sain käsityksen että kyseinen daami olisi tehnyt ihan oikeita poliisin hommia.
Ahaa...mulla on kyllä tuo kirja, tai itse asiassa koko sarja (muuten hiton hieno sarja kyseessä), mutta on tainnut Sadie mennä ihan ohitse. Kiitos vain tiedosta.

Jari
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 06.11.2009 23:00

Jari Teilas kirjoitti:
TheodoreSamuel kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:Oliko Villissä Lännessä nais-lainvalvojia?

Jari
Kyllä, esimerkiksi Sadie Likens palkattiin Denverin poliisilaitokselle 1884 ja hän työskenteli ensimmäisenä kokopäivätoimisena naispoliisina melkein vuosikymmenen.
Katsos vain, olin ihan siinä uskossa, että ainoa naispollari oli Cave Creekissä 1920-luvulla (siis jo vähän niin kuin vanhan lännenpäivien mentyä jo mailleen) toiminut Catherine "Cattle Kate" Jones.
Kirjoitan mimmistä myöhemmin kun on aikaa, mutta tuo tieto Sadie Likensistä oli mielenkiintoinen.

Jari
Catherine Jones muutti Cave Creekiin, Arizonaan tuossa 1920-luvulla ja työskenteli paikallisella karjatilalla Tämä pieni nainen opittiin tuntemaan alueella Cattle Katena. Kerrotaan hänen lukeneen runoja, maalanneen öljyväreillä Ja kantaneen lähes aina revolveria. Kate työskenteli Cave Creekissä apulaissheriffinä, aina 70-vuotiaaksi sakka! Kieltolain aikana hän julisti sodan lestinheittäjille, jotka nyysivät hänen lähteestään vettä, jota käyttivät valmistaessaan pontikkaansa. Eräänä päivänä hän löysi lähteeltään yhden viinankeittäjän ja käski hänen painua hiiteen. mies oli hymyillyt ilkeästi pienelle harmittoman tuntuiselle eukolle ja jatkanut pullotusta. Cattle Kate oli vetäissyt reukkunsa esiin ilman varoituksia ja täräyttänyt palan korvaa kaverilta, Sen kommin hänen lähtellään ei enää nähty viinanapolttajia.

Jari
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 06.11.2009 23:07

Kissimmee Kid kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:PS. Itse asiassa Dick Liddillin ja Coleman Youngerin väitettiin olleen kyseisen koplan naistenmiehiä.
Erittäin harmillista etten saa tähän tuota kuvaa Dick Liddilistä, Ameriikan Frederikistä. Mutta kuva löytyy oheisen linkin kirjasta sivulta 44. Kuva sinänsä on loistava ja jos tuo hemmo nyt vetoaa naisiin niin olkoon. En lähde vääntämään kättä. Löytyyhän kaverista ainakin yksi toinenkin kuva googlettamallakin. Kuvateksti tuossa kirjassa sanoo etunimeksi Richard mutta ainakin wikipedia sanoo että nimi olisi James Andrew.

http://books.google.fi/books?id=AojGmy4 ... q=&f=false

Olen nähnyt joskus kuvan Jamesien gängistä jonkin hirsirakennuksen tai mökin edustalla (piilopaikka?) mutta kuvateksti puuttui. Mahtaako kukaan tietää ja olis kiva tietää keitä kuvassa on ?
Hyvä yleiskirja pistoleeroista tämäkin on. Mukana paljon komeita valokuvia. ja tietysti J. Rosan taattua tekstiä.

Jari
PS. Tuo hirsimökki-kuva on muistaakseni kirjassa The Gunfighters (Time-Lifen hienosta The OLD WEST- sarjasta. Katson jossakin vaiheessa löytyykö kirjasta ukkojen nimet.
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 07.11.2009 23:27

Elm Street sekä Texas Book Depositary -rakennus Dallasissa, jonka yhdestä ikkunasta Lee Harvey Oswald mahdollisesti ampui Presidentti Kennedyä kuolettavasti, ovat tuttuja ainakin historian kirjoista. Mutta kenet Villin Lännen jamban voi yhdistää saman korttelin toisessa kulmauksessa sijaitsevaan vuonna 1874 olleeseen rakennukseen?

Jari
Jari Teilas

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Su 08.11.2009 09:10

Jari Teilas kirjoitti:Hyvä yleiskirja pistoleeroista tämäkin on. Mukana paljon komeita valokuvia. ja tietysti J. Rosan taattua tekstiä.
Mä oon näissä skoopari-jutuissa panostanu enemmän tohon Don Rosan tuotantoon.

Vastaa Viestiin