Intiaaniharrastajat suomalaisessa kaunokirjallisuudessa

Kaikki muut aiheet
Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Intiaaniharrastajat suomalaisessa kaunokirjallisuudessa

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Ti 19.05.2009 22:15

Täällä on ollut niin hiljaista että avataan jotain ihan muuta:

Otetaanpa intiaaniharrastajat suomalaisessa kaunokirjallisuudessa. Kovin usein ei tätä populaa kirjoissa käsitellä, mutta tässä pari alkajaisiksi.

Ensin parinkymmenen vuoden takaa: Risto Karlsson Viimeiset Mohikaanit, WSOY 1987

Kuva

Huumorikirja. Tässä on tainnut olla Ukkoskarhu esikuvana. Asuinpaikka ja ikä ovat hyvinkin samanlaisia, samoin kuin nimi:
Risto Karlsson, Viimeiset Mohikaanit kirjoitti:Ukkosnuoli odotti.

Sulkapäähine oli kuin värähtämätön varjo hänen päässään. Tyyni yö ei liikuttanut Kanadasta kalliilla ostorahalla hankittuja kotkansulkia. Ukkosnuoli oli kuin kasvanut kiinni vanhaan hopeapajuun Helsingin Haagan Puropuistossa. - -

Ukkosnuolen kapeat, päättäväiset kasvot oli maalattu ruskeiksi Kiwin keskiruskealla kenkävoiteella, jota hän päivällä oli ostanut Sihvosen valinnasta Etelä-Haagasta. - -

Kiviset kasvot eivät värähtäneetkään kun uninen sorsa uiskenteli Mätäojaa hopeapajun ohi kohti Pikku Huopalahtea, jonne oli alkanut kohota hienoja asuinkortteleita aivan Helsingin yliopiston patologisen laitoksen lähelle.

Hitaasti Ukkosnuoli jännitti jousen, joka oli tehty seetristä ja maksanut paljon. Teräksinen nuoli suuntautui sorsaan. - - Yössä välähti kun kiiltävä nuoli lähti vinkaisten jousesta. Se osui sorsaan. - -

Kerittyään sorsan luokseen Ukkosnuoli irrotti teräsnuolen sorsan vielä lämpimästä ruumiista ja pisti linnun hirvennahkaiseen sivulaukkuunsa, jonka hän oli teetättänyt Lapuan Laukussa omien piirustustensa mukaisesti. Tehtaalla oli ihmetelty mutta tehty laukku - -. Sitten Ukkosnuoli sijoitti teräsnuolen viineen, jota hän kantoi intiaanitapaan selässään. Hän oli joskus pitänyt sitä sivullaan mutta nuoli oli pistänyt hantä kumartuessa polvitaipeeseen ja koko taive oli turvonnut niin ettei Ukkosnuoli ollut kyennyt viikkoon työhönsä viinakauppaan. Mikään ei juuri lamauta asiakasta niin kuin viinakaupan myyjän tuskainen ilme.
Oikein hauska huumorikirja, ja kuten yltä taisi selvitä, ei intiaaniharrastus ihan täysipäisenä esiintynyt. Tästä kirjasta on muuten nähtävästi tehty näytelmäkin.

Toinen on tuoreempi: Reijo Mäki, Lännen mies, Otava 2008.

Kuva

Tässä yksi suomalaisista henkilöistä on mukana tekemässä itäsaksalaisia lännenleffoja 1970-luvulla ja sittemmin jatkaa inkkariharrastustaan mm. netin keskustelupalstoilla
Reijo Mäki Lännen mies kirjoitti:Lähimpänä palvelijanhuoneen oviaukkoa oli iso valokuvasuurennos. Kuvassa näkyi joukko intiaaniasuihin pukeutuneita ihmisiä, yksinäinen tiipii ja hiipuva nuotionpohja. Taempana levittäytyi silmänkantamattomiin aaltoilevan aavaa Villin lännen preeriaa.

Tämän kuvan yläosaan oli mustalla tussilla kirjoitettu: KESÄ 1980 PUSTALLA. KUVASSA TURUN SIOUXIT. MINÄ OLEN TOINEN VASEMMALTA.

Vilkaisin kuvaa tarkemmin. Toisena vasemmalla seiosi nuori laiha mies, jolla oli rispaantuneet nahkahousut, ylävartalo paljaana ja kädessä vanhanaikainen pitkäpiippuinen kivääri. Nuorukainen tuijotti kameraan prikulleen yhtä vakavan näköisenä kuin muutkin poseeraajat. - - Kuvassa oli neljä muutakin ihmistä ja jokainen heistä oli pukeutunut yhtä huolelliseen intiaaniasuun. Kun otosta tuijotti tarkasti, saattoi havaita että vetimet eivät olleet mistään naamiaisputiikista vuokrattua rekvisiittaa, vaan että niiden suunnitteluun ja valmistamiseen oli uhrattu vaivaa.

- -

" - - Mutta kerropas nyt siitä sun internetjutusta lisää!"

" - - kiitos suomen kielen opiskeluni ne eivät juuri ihmetelleet, kun aloin surffata tiettyjen suomalaisten harrasteryhmien sivustoilla. Se oli ikään kuin jatkoa kiinnostukselleni itse kieleen."

"Niin, ja myös näille sun inkkarijutuillesi, sillekin harrastukselle?"

" - - olin opiskellut kirjoista intiaanikulttuureja vuosikaudet. Siinä oli minun kuningasideani: yhdistin suomen kielen harrastuksen ja tasankointiaanit. - - "

Melkoinen määrä kuukausia venähtikin pelkästään ajantappamisen merkeissä. Harrastajat kun esiintyivät useimmiten chateissaan kaikenlaisilla toinen toistaan eriskummallisemmilla nimimerkeillä. - - Ensimmäinen toivonkipinä oli herännyt, kun Mensch oli eräällä suomalaisella intiaaniharrastajasaitilla törmännyt nimimerkkiin Machpiya-luta. Nimi oli heti pannut kellot kilisemään. Hän oli hetken jo luullut löytäneensä etsimänsä. Mikä oli tietysti ollut pelkkää toiveajattelua.

Mensch naurahti muistellessaan miten tämä oglalalagota-siouxien maineikkaan päällikön nimi oli laittanut hänellä kämmenet hikoamaan.

Machpiya-luta ei ollut tietenkään ollut hänen etsimänsä mies. Mutta säännöllinen viestien vaihto mielenkiintoisen nimimerkin kanssa oli ollut tärkeä harjoitus seuraavia, ja sitä seuraavia kalasteluita ajatellen. Vähitellen Mensch oli rakentanut itselleen eräänlaisen bittiavaruuden kaksoiselämän. Hänestä oli tullut nimimerkki "Wounded Knee".

- -

Tyyppi osoittautui heti vannoutuneeksi harrastajaksi, todelliseksi tasankointiaanientusiastiksi. Rote Wolke paljasti myös heti kättelyssä harrastaneensa intiaanikulttuureja aina kaukaiselta 70-luvulta sakka.
Normaalia sujuvaa Reijo Mäkeä tämä. Ihan yhtä sekopäitä ei intianiharrastajat ole tässä kuin tuossa Karlssonissa, mutta ei se nyt varsinaisesti ole kovin mairittelevaakaan. Mielessä käy että kirjailija on saattanut tätäkin saittia lueskella taustatöitä tehdessään.

Tuleeko kellekään mieleen muita tällaisia?

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ke 20.05.2009 00:13

Näiden romaanikirjailijoiden ongelmana on, että ne eivät tunne aihettaan todella. Eivätkä tietysti voikaan tuntea, ulkopuolisia kun ovat ja ilman yhteyttä kunnon informantteihin. Joutuvat säälittävästi keksimään, vaikka todellisuus olisi paljon stydimpää. Valkoisten intiaanien elämästä saisi uskomattoman romaanin tai elokuvan ihan vain valikoimalla todellisia parhaita tapahtumia ilman mitään lisäväritystä. Kukaan ei uskoisi, että taiteentuote olisi silkkaa faktaa. Elokuvasta tulisi ilman muuta K-18 -kamaa.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Re: Intiaaniharrastajat suomalaisessa kaunokirjallisuudessa

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 20.05.2009 15:17

Rikkis kirjoitti: kuten yltä taisi selvitä, ei intiaaniharrastus ihan täysipäisenä esiintynyt.
Molemmissahan kyseessä oli nimenomaa tasankointiaaniharrastaja, joten henkinen tasapainottomuus on heti perusteltu. Kirjailivat siis tiesivät mistä puhuivat...

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Pe 22.05.2009 11:38

Ei näitä saitteja Suomessa niin montaa ole, että etteikö kirjailija pienellä googlettamisella ole tännekin löytänyt.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 24.05.2009 15:00

Brazos kirjoitti:Ei näitä saitteja Suomessa niin montaa ole, että etteikö kirjailija pienellä googlettamisella ole tännekin löytänyt.
Mäki itse asiassa joutui muutaman vuoden lähes joka aamu törmäämään minun tyhmään naamaani, mutta tuskin sentään tietää harrastuksestani. En ole myöskään vielä riittävästi poissa balanssista pukeutuakseni intiaaniksi töihin...

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 24.05.2009 15:20

shamaani kirjoitti: En ole myöskään vielä riittävästi poissa balanssista pukeutuakseni intiaaniksi töihin...
:? Kauankohan sitäkin pitäis odotella että edes joku tajuais olla sen verran pois balanssista :( Ankeaa, niin ankeaa

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 24.05.2009 19:02

Chrystaltail kirjoitti:
shamaani kirjoitti: En ole myöskään vielä riittävästi poissa balanssista pukeutuakseni intiaaniksi töihin...
:? Kauankohan sitäkin pitäis odotella että edes joku tajuais olla sen verran pois balanssista :( Ankeaa, niin ankeaa
Ei siihen tajuamisia tarvita. Heti kun haluaa varoituksen niin sääntöjen vastainen pukeutuminen on yksi keino. Ja kun tuon tekee riittävän monta kertaa niin pääsee nauttimaan 500 päivän ajan kotona olemisesta päivärahalla.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 24.05.2009 19:38

Missä töissä on pukukoodi? Vaihda työmaata?

Tietääkö muuten kukaan yhtään kivaa sääntöä :roll: Näin feministinä täytyy todeta etteivät kivat säännöt ja ärsyttävät säännöt ole tasapainossa keskenään........ :x

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 24.05.2009 19:55

Chrystaltail kirjoitti:Missä töissä on pukukoodi? Vaihda työmaata?
Missä työssä ei ole? Kesätyössä jäätelön myyjänä vai? En jaksa uskoa että sielläkään menestyy kylähullun remsseleissä. Ja jos nyt sellainen duuni löytyy, niin hieman epäilen saavani edes nykyistä naurettavaa korvausta. Puhumattakaan nyt 12 viikon lomasta...

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 24.05.2009 20:45

Näyttelijä, muusikko, kuvanveistäjä, vaatturi, torimyyjä, valokuvaaja, lehtimies, kirjailija, opettaja... Saavathan mustalaisetkin pukeutua kulttuurinsa mukaisesti vaikka siivoojan työssä, vaikka se epäkäytännöllinen työasu onkin.

Eihän koulustakaan heitetä pellolle, siellä on nuorisolla puol persettä paljaana kuin juopoilla ennen vanhaan ja kenellä afro-afrikka look ja kenellä nyt mikäkin look.

Olen kiitellyt monesti omaa hulluuttani kun ei ole tommosia rajoituksia pilaamassa elämää... Olen ollut töissä päällä ties mitä gootti-noitahurstia, työpaikoilla varsinkin hippi-, hevi- ja goottityyliset pukeutujat erottuvat joukosta heti. Lastentarhassakin oli punkkari.. En muista että koskaan kukaan olisi huomauttanut pukeutumisestani... Miten intiaanityylin pukeutuminen eroaisi muusta pukeutumisesta? Jouskien kantaminen taitaa olla yleisillä paikoilla laissa kiellettyä.. Ja sotamaalauksessa ei välttämättä pääse bussiin tai saa kuvallisella kortilla todistettua henkilöllisyyttään........ Avochapsien pidosta paljaalla perseellä vois tulla jotku siveettömyyssakot...

Mutta hapsut on taas muotia :)

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 24.05.2009 22:10

Chrystaltail kirjoitti:Näyttelijä, muusikko, kuvanveistäjä, vaatturi, torimyyjä, valokuvaaja, lehtimies, kirjailija, opettaja... Saavathan mustalaisetkin pukeutua kulttuurinsa mukaisesti vaikka siivoojan työssä, vaikka se epäkäytännöllinen työasu onkin.

)
Puhut läpiä päähäsi. Näyttelijä pukeutuu roolinsa, ei oman mieltymyksensä mukaan, muusikko genrensä jos haluaa musiikkiaan myydä, ja sama koskee kaikkia muitakin mikäli osaamistaan tai tuotettaan haluaa myydä.

Mustalaiset eivät tee töitä. Enkä ole kiinnostunut jostain promillen marginaalista.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 24.05.2009 22:42

Se on pelkkä siivilä... Mutta noi inkkarileffojen näyttelijät pukeutuu aina aika inkkarimaisesti :?: Lisäksi näyttelijät edustavat itseään aina joten ovat tavallaan töissä koko ajan. Muusikko saanee valita itse musiikkityylinsä, huilu sit vaa hampaitten väliin, kyl se siitä lähtee :) Mistä ton prosentin otit? Esim. oli elävästä. Onko mustalaisetkin täällä pannassa :shock:

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ma 25.05.2009 00:54

Se vähän riippuu ja roikkuu työstä. Onhan sitä keikkahommissa useinkin tullut olluksi ns. intiaanivaatteissa tai vastaavissa. Ja joskus hommana on ollut pukea ja varustaa joku toinen mahdollisimman intiaaniksi. Vaimokin oli muutama viikko sitten työmaallaan savuisessa ja likaisessa nahka-asussani, sulat päässä ja naama kokomaalissa. Heillä oli koulussa joku oppilaskunnan järjestämä teemapäivä, missä piti pukeutua erikoisesti. Oppilaat äänestivät hänelle "paras puku" -palkinnon. [/img]

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 25.05.2009 12:26

Intiaani-tyyliä voi luonnollisesti noudattaa hieman modernimmallakin systeemillä, esim. korut, capotet, vaatteiden kuviot voivat istua ihan hyvin suomalaisen ulkoasuun. Ei aina tarvitse imitoida 1700-1800-luvun tasankoja hapsutakeilla ja ylisuurilla sulkapäähineillä. Jälkimmäinen tapa antaa oudon vaikutelman nyky-suomalaisessa jokapäiväisessä elämässä käytettynä. Harrastajapiirissä voi esiintyä vaikka 1600-luvun merirosvona, mutta julkiseen-tai palvelualalle sellainen ei sovi ilman sovittuja teemapäiviä. Ei tarvitse hetkeäkään miettiä ostanko torilta verkkareihin ja fleeceen, vai samurai-pukuun sonnustautuneelta suomalaiselta.

Etelä-amerikkalaisille katusoittajille ponchot ja "panama?"-hatut istuvat hyvin, riittää että näyttää etniseltä taustaltaan olevan perinneasuunsa päin. Tyylikästä mielestäni.

Romani-veljemme ovat hienoja ihmisiä, kunhan muistaa pitää lompakostaan kiinni. Niistä noin sadasta joihin olen koulussa tai työn puolesta törmännyt yksikään ei käynyt töissä. On yhtä kuin alle prosentti.

Tosin tango-kuningas kai jotain tienasi, mutta ennen titteliään koitti kaverinsa kanssa "rei'ittää" minutkin. Muistaakseni en ole ainoa, eikös ne yhden hengiltäkin saaneet.

Kävin kerran -80-luvulla Varissuolla. Kaksi romania ampui parvekkeelta, ja kolme parkkipaikalta toisiaan. Hieno kokemus.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ma 25.05.2009 22:18

shamaani kirjoitti: Intiaani-tyyliä voi luonnollisesti noudattaa hieman modernimmallakin systeemillä, esim. korut, capotet, vaatteiden kuviot voivat istua ihan hyvin suomalaisen ulkoasuun. Ei aina tarvitse imitoida ...luvun tasankoja hapsutakeilla ja ylisuurilla sulkapäähineillä. Jälkimmäinen tapa antaa oudon vaikutelman nyky-suomalaisessa jokapäiväisessä elämässä käytettynä. Harrastajapiirissä voi esiintyä vaikka ...luvun merirosvona, mutta julkiseen-tai palvelualalle sellainen ei sovi ilman sovittuja teemapäiviä.
No voihan sen sulkapäähineen jättää mutta hapsuja ei ikinä :lol:

shamaani kirjoitti:Ei tarvitse hetkeäkään miettiä ostanko torilta verkkareihin ja fleeceen, vai samurai-pukuun sonnustautuneelta suomalaiselta.
No jos ois inkkaripuku niin varmaan siltä mieluummin ostaisin kun verkkari-hemmolta... Tai merirosvolta tai zorrolta tai robin hoodilta mmmmhhh 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Onneks on taas kesä ja itse E-A:t tulee taas korunmyyntiin ja soittamaan
:) P-A:tkin vois joskus pistäytyä :D

Vastaa Viestiin