Ernie LaPointe Helsingissä
Ernie LaPointe Helsingissä
Iltapäivää, ihmiset,
lie teillä jo tiedossa, vaan kerrottakoon silti: Istuvan Härän lapsenlapsenlapsi, Ernie LaPointe, luennoi ensi maanantaina, 8. kesäkuuta klo 15 alkaen Pasilan kirjastossa sukunsa taustoista sekä lakota-kulttuurista.
Lisätietoja täältä.
lie teillä jo tiedossa, vaan kerrottakoon silti: Istuvan Härän lapsenlapsenlapsi, Ernie LaPointe, luennoi ensi maanantaina, 8. kesäkuuta klo 15 alkaen Pasilan kirjastossa sukunsa taustoista sekä lakota-kulttuurista.
Lisätietoja täältä.
-
- Viestit: 281
- Liittynyt: To 14.02.2008 13:55
Aamulehdestä tänään: LaPointe sanoo: "Olen tavannut monia asiantuntijoita, jotka kertovat minulle, millainen Sitting Bull oli. He ovat koulutettuja ja oppineita ihmisiä, jotka tuntuvat tietävän hänestä kaiken. Todellisuudessa he eivät tiedä mitään minun kulttuurini ytimistä" (hän toteaa harmissaan).
LaPointen mielestä valkoiset historioitsijat ja antropologit katselevat lakota-kansan elämää omien ennakkokäsitystensä värittäminä.
Eli ihan niinkuin minäkin. En koskaan pääse eroon Hollywoodin luomasta intiaanikuvasta vaikka yrittäisin. Mutta ei kai tarvitse olla intiaani että voi puhua intiaaneista. Ainakin voin ihmetellä asioita ääneen.
Hetken jo luulin että Tampereen museotapahtumassa tarjottaisiin mahdollisuutta osallistua aurinkotanssiin mutta käsitin väärin. Nyt täytyykin sitoa rintakarva ovenkahvaan ja nojata taaksepäin ihan vain täällä kotioloissa (ehkä ylivoimaisen masokistista...).
Mutta jokin luento (intiaanit nykyään tai päänahkoja) vois olla kiva.
LaPointen mielestä valkoiset historioitsijat ja antropologit katselevat lakota-kansan elämää omien ennakkokäsitystensä värittäminä.
Eli ihan niinkuin minäkin. En koskaan pääse eroon Hollywoodin luomasta intiaanikuvasta vaikka yrittäisin. Mutta ei kai tarvitse olla intiaani että voi puhua intiaaneista. Ainakin voin ihmetellä asioita ääneen.
Hetken jo luulin että Tampereen museotapahtumassa tarjottaisiin mahdollisuutta osallistua aurinkotanssiin mutta käsitin väärin. Nyt täytyykin sitoa rintakarva ovenkahvaan ja nojata taaksepäin ihan vain täällä kotioloissa (ehkä ylivoimaisen masokistista...).
Mutta jokin luento (intiaanit nykyään tai päänahkoja) vois olla kiva.
-
- Viestit: 2476
- Liittynyt: La 24.03.2007 13:56
Kyllä osuu LaPointe asian ytimeen.Kissimmee Kid kirjoitti:Aamulehdestä tänään: LaPointe sanoo: "Olen tavannut monia asiantuntijoita, jotka kertovat minulle, millainen Sitting Bull oli. He ovat koulutettuja ja oppineita ihmisiä, jotka tuntuvat tietävän hänestä kaiken. Todellisuudessa he eivät tiedä mitään minun kulttuurini ytimistä" (hän toteaa harmissaan).
LaPointen mielestä valkoiset historioitsijat ja antropologit katselevat lakota-kansan elämää omien ennakkokäsitystensä värittäminä.
En tunne intiaanikulttuuria, mutta voin hyvin ymmärtää LaPointen näkemyksen valkoisten ”tietäjien” näkemyksistä”.
Afroamerikkalaista musiikkia on tullut seurattua kohta 40-vuotta ja tilanne on minusta tismalleen sama.
Joskus heidän musiikkinsa sanoma on niin pikimustaa, että länsimaiselle ihmiselle (tässä tarkoitan bluesin, jatsin ja R&B valkoisia suurkuluttajia) on täysin mahdotonta ymmärtää heidän sanomansa todellista merkitystä ja arvoa.
Kyllä valkoinen mies bluesia soittaa osaa, mutta ei siinä ole elämisen kanssa mitään tekemistä. Soitosta puuttuu tuo tarvittava 400 vuotta orjuutta, mikä löytyy mistä tahansa Muddyn, Wolfin, Johnsonin, Lady Dayn, Tranen, Milesin, Yardbirdin, Dizzyn, Slyn, Marvinin, Stevien, Smokeyn, Arethan, Mavisin, Gladysin, Curtisin musiikista….
Jari
Jari Teilas
Onhan siinä kolikon molemmat puolet Ei kukaan kykene tutkimaan itseään tai omaa kansaansa niin etteikö yrittäisi piilotella luurankoja jääkaapissa (ne on hyvä pitää kohmeessa).
Kuin myöskään toinen ei voi tietää tiettyjä juttuja jostain... Esim. kaupunkilainen maalaiskylän asioista koska ei ne maalaiset kaikkea kaupunkilaisille kerro kuitenkaan... Mutta pitää muistaa etteivät he jotka tänään elävät eivät voi muistaa ja tietää kaikkea juuri niin kuin asiat on menneet yksityiskohtaisesti, eikä varmasti ole haluakaan kertoa niitä noloja tai ikäviä juttuja.
Aikasemmin joku sanoi täällä hyvin että se mitä inkkarit kertoo on valetta ja se mitä valkoset kertoo on valetta ja jostain siltä ja väliltä löytyy sitten se totuus.
Tanssista kysymys: Kun pow powssa ei saa valkoset enään kisata koska ne ei just halua harjotella kun korkeintaan askeleet ja jättää tarinat sikseen (kärjistäen) niin onko suomessa sitten ollu jotain inkkari tanssinopettajia jotka on opettanu jotain tansseja?
Kiinnostaa kyllä jos joku käy kuuntelemassa tuon että millä tyylillä hän asiansa esittää ja tietysti ennen kaikkea mitä kaikkea virheitä hän haluaa oikaista ja miten hän ne virheet ja oikaisut perustelee.
Hö, kissimmee kid, eikö sulla ole tapana nyppiä itseäsi sileäksi normaalioloissa? se taas tästäkin kesästä, miehet yhtä karvaisia kun ennenkin
Kuin myöskään toinen ei voi tietää tiettyjä juttuja jostain... Esim. kaupunkilainen maalaiskylän asioista koska ei ne maalaiset kaikkea kaupunkilaisille kerro kuitenkaan... Mutta pitää muistaa etteivät he jotka tänään elävät eivät voi muistaa ja tietää kaikkea juuri niin kuin asiat on menneet yksityiskohtaisesti, eikä varmasti ole haluakaan kertoa niitä noloja tai ikäviä juttuja.
Aikasemmin joku sanoi täällä hyvin että se mitä inkkarit kertoo on valetta ja se mitä valkoset kertoo on valetta ja jostain siltä ja väliltä löytyy sitten se totuus.
Tanssista kysymys: Kun pow powssa ei saa valkoset enään kisata koska ne ei just halua harjotella kun korkeintaan askeleet ja jättää tarinat sikseen (kärjistäen) niin onko suomessa sitten ollu jotain inkkari tanssinopettajia jotka on opettanu jotain tansseja?
Kiinnostaa kyllä jos joku käy kuuntelemassa tuon että millä tyylillä hän asiansa esittää ja tietysti ennen kaikkea mitä kaikkea virheitä hän haluaa oikaista ja miten hän ne virheet ja oikaisut perustelee.
Hö, kissimmee kid, eikö sulla ole tapana nyppiä itseäsi sileäksi normaalioloissa? se taas tästäkin kesästä, miehet yhtä karvaisia kun ennenkin
Tää on vähän kaks piippunen juttu.
Kysyt joltain Suomalaiselta tavalliselta tallaajalta, miten se jatkosota oikein eteni? Vastaus on jotain tuntemattoman sotilaan, faktan ja fiiliksen sekoitusta. Kysyy saman kysymyksen ulkomaalaiselta asiaan perehtyneeltä sotahistorian professorilta, niin saa tarkan kuvauksen tapahtumista, mutta hältä jää ne tunnetasolla asia kuitenkin ymmärtämättä.
Ei kansalaisuus tai etninen tausta kenestäkään automaattisesti tee asiantuntijaa.
Kysyt joltain Suomalaiselta tavalliselta tallaajalta, miten se jatkosota oikein eteni? Vastaus on jotain tuntemattoman sotilaan, faktan ja fiiliksen sekoitusta. Kysyy saman kysymyksen ulkomaalaiselta asiaan perehtyneeltä sotahistorian professorilta, niin saa tarkan kuvauksen tapahtumista, mutta hältä jää ne tunnetasolla asia kuitenkin ymmärtämättä.
Ei kansalaisuus tai etninen tausta kenestäkään automaattisesti tee asiantuntijaa.
Juu, nyt kiinnostaa tuo tunneosuus... Minähän olen oppinut mun tunteellisen suhtautumiseni sotiin (ja venäläisiin) isovanhempieni kautta.Brazos kirjoitti:Tää on vähän kaks piippunen juttu.
Kysyt joltain Suomalaiselta tavalliselta tallaajalta, miten se jatkosota oikein eteni? Vastaus on jotain tuntemattoman sotilaan, faktan ja fiiliksen sekoitusta. Kysyy saman kysymyksen ulkomaalaiselta asiaan perehtyneeltä sotahistorian professorilta, niin saa tarkan kuvauksen tapahtumista, mutta hältä jää ne tunnetasolla asia kuitenkin ymmärtämättä.
Ei kansalaisuus tai etninen tausta kenestäkään automaattisesti tee asiantuntijaa.
Eli kuinka kauan tällainen tunnepohjainen juttu voi säilyä sukupolvelta toiselle (esim. nyt 500 vuotta) ja mitä tälle opitulle tunteelle ajan saatossa oikein tapahtuu? Jos vertaa intiaani-valkkarit ja ruotsi-venäjä-suomi tapahtumia, tunteita ja niiden periytyvyyttä. Vissiin karjalaiset ja niiden tuntemukset vastais enemmän intiaanien mutta eikö niistäkin suurin osa ole "sopeutunut" melko nopeasti jos vertaa intiaaneihin?
Afrikkalaisten orjien tansseista, ne jotka kahleet jaloissa aikoinaan tanssivat tiesivät miltä se tuntui mutta eikö niiden jälkeläiset tällä vuosikymmenellä kuitenkin tiedä poliittisen historian ja näitä perittyjä tuntemuksia? Mutta eivät voi nekään tietää miltä tuntui, miten ja mistä tanssit syntyi jne.. No hakevaa höpötystä mutta kyllä tiijätte mitä tarkotan
Jos LaPointe onkin oman kulttuurinsa tietäjä, niin kuuluu silti marginaaliseen vähemmistöön. Suvereeni enemmistö etnisistä P-Amerikan intiaaneista ei tiedä hölkäsen pöläystä kulttuurinsa juurista, heille alkuperäiskulttuuria edustaa jotkut 1900-luvulla syntyneet "traditiot" kuten pow wow.
Useat intiaanijuuret omaavat "tietäjätkin" taitavat isoisän tarinoiden ohella ammentaa faktansa lähinnä omista "näyistään". Pari vuotta sitten eräs navajo selitti netti-saitilla miten oli juuri kuullut kuinka hänen kansansa pakotettiin omilta mailtaan "kaukaiseen reservaattiin", ja taivasteli kuinka törkeästi valkoihoiset ovat peitelleet tapahtuneen.
Ja ainakin osa Pine Ridgen lakotoistahan on asunut aina Black Hillsillä, eikä suinkaan koskaan vaikkapa Minnesotan Blue Earth-joella jossa ranskalaiset hävyttömästi vielä 1700-luvulla valehtelivat lakotojen majailevan. Valkoiset ovat jopa rekonstroineet vanhoja lakota-esineitä ja haudanneet niitä Minnesotaan. Kyseessä on salaliitto lakotojen maa-oikeuksia vastaan...
LaPointe toivottavasti pysyttelee faktoissa, mitä en epäile hänellä olevan mikäli sukupuu on aito. Ei Sitting Bullin kuolemasta niin kauaa ole etteikö totuuden mukaista jutun juurta sukulaisilta löytyisi, ja näiden onkin parempi keskittyä kertomaan omat tietonsa ja jättää turhat marinat ja salaliittoteoriat muille.
Useat intiaanijuuret omaavat "tietäjätkin" taitavat isoisän tarinoiden ohella ammentaa faktansa lähinnä omista "näyistään". Pari vuotta sitten eräs navajo selitti netti-saitilla miten oli juuri kuullut kuinka hänen kansansa pakotettiin omilta mailtaan "kaukaiseen reservaattiin", ja taivasteli kuinka törkeästi valkoihoiset ovat peitelleet tapahtuneen.
Ja ainakin osa Pine Ridgen lakotoistahan on asunut aina Black Hillsillä, eikä suinkaan koskaan vaikkapa Minnesotan Blue Earth-joella jossa ranskalaiset hävyttömästi vielä 1700-luvulla valehtelivat lakotojen majailevan. Valkoiset ovat jopa rekonstroineet vanhoja lakota-esineitä ja haudanneet niitä Minnesotaan. Kyseessä on salaliitto lakotojen maa-oikeuksia vastaan...
LaPointe toivottavasti pysyttelee faktoissa, mitä en epäile hänellä olevan mikäli sukupuu on aito. Ei Sitting Bullin kuolemasta niin kauaa ole etteikö totuuden mukaista jutun juurta sukulaisilta löytyisi, ja näiden onkin parempi keskittyä kertomaan omat tietonsa ja jättää turhat marinat ja salaliittoteoriat muille.
Melkeinpä unohtui:
http://www.amazon.com/Sitting-Bull-His- ... 300&sr=1-1
LaPointelta on siis kirja kohta ilmestymässä. Pitää joskus hankkia, ja verrata sitten kuinka paljon Vestal ja Utley ovatkaan valehdelleet.
Mielenkiintoista nähdä perustuuko kirja pelkkään oraaliseen traditioon, vai onko Mr. LaPointe nöyrtynyt käyttämään hyödykseen myös wasichun lähteitä.
http://www.amazon.com/Sitting-Bull-His- ... 300&sr=1-1
LaPointelta on siis kirja kohta ilmestymässä. Pitää joskus hankkia, ja verrata sitten kuinka paljon Vestal ja Utley ovatkaan valehdelleet.
Mielenkiintoista nähdä perustuuko kirja pelkkään oraaliseen traditioon, vai onko Mr. LaPointe nöyrtynyt käyttämään hyödykseen myös wasichun lähteitä.
-
- Viestit: 2476
- Liittynyt: La 24.03.2007 13:56
En suinkaan tarkoittanut, että kaikki afrikanamerikkalaiset osaisivat esittää bluesia. Eikä orjien jälkeläisten tarvitsekaan tuntea orjuuttajan kahleitten painoa ymmärtääkseen bluesia tänään.
Blues kyllä syntyi ruoskaniskuista, Nat Turnerin näyistä ja KKK:n brutaalista väkivallasta, poliisien mellakkakilvistä ja palavista kaupunginosista. Mutta nyt ollaan jo kaukana Mississippi John Hurtin päivistä Delta-alueella, tienristeyksestä, jossa Robert Johnson kerran seisoi, tai Mississippi Muddy Watersin sähköisistä keihäistä, joita hän syöksi ilmoille Chicagon Black Beltissä. Blues kehittyy jatkuvasti.
Noh, nyt minäkin menin jo yli sivurajojen LaPointen-ketjussa, mutta saanen mainita vielä lopuksi, että uskon bluesin saavuttavan tulevaisuudessa (ehkä 500 vuoden kuluttua kenties) samanlaisen kulttiaseman musiikkimaailmassa, kuin mitä klassinen musiikki nykyisin nauttii.
Jari
Blues kyllä syntyi ruoskaniskuista, Nat Turnerin näyistä ja KKK:n brutaalista väkivallasta, poliisien mellakkakilvistä ja palavista kaupunginosista. Mutta nyt ollaan jo kaukana Mississippi John Hurtin päivistä Delta-alueella, tienristeyksestä, jossa Robert Johnson kerran seisoi, tai Mississippi Muddy Watersin sähköisistä keihäistä, joita hän syöksi ilmoille Chicagon Black Beltissä. Blues kehittyy jatkuvasti.
Noh, nyt minäkin menin jo yli sivurajojen LaPointen-ketjussa, mutta saanen mainita vielä lopuksi, että uskon bluesin saavuttavan tulevaisuudessa (ehkä 500 vuoden kuluttua kenties) samanlaisen kulttiaseman musiikkimaailmassa, kuin mitä klassinen musiikki nykyisin nauttii.
Jari
Jari Teilas
Se oli joku tanssi mikä lie.. semmone orjien kahletanssi... merengue, reggaeton what ever... musiikista en tiedä yhtikäs mitään
Mitä tuosta pow wowsta, jos se on organisoitu myöhemmin niin onhan sen juuret kuitenkin vanhemmat. vaikka nykysin on vaikka mitä hip hop virityksiä, en kyl niistäkään paljo tiijjä.
Mitä tuosta pow wowsta, jos se on organisoitu myöhemmin niin onhan sen juuret kuitenkin vanhemmat. vaikka nykysin on vaikka mitä hip hop virityksiä, en kyl niistäkään paljo tiijjä.
Vaihdettiin just muutama sana sen LaPointen kanssa ja... ihan kiva ukkeli, mutta aika "mainosinkkari" se on. Haukkui kaikki Utleyt ja Vestalit ihan lyttyyn ja paasasi, että vain sen oma kirja on ainoa oikea ja koko totuus. Et sillain...right...
Mutta, näyttely ite on kyl aika huikea. Isoin ja kattavin Inkkari jubina ever mitä Suomes on ollu ja täys hemmetin makeeta kamaa.
Mutta, näyttely ite on kyl aika huikea. Isoin ja kattavin Inkkari jubina ever mitä Suomes on ollu ja täys hemmetin makeeta kamaa.
Que? Tarkennatko vähän mitä meinaat? Vai onko sulla niin armoitetun hyvä sarkasmin taju, että se hämäsi mua? Toi "valehdelleet" osio jäi vähän auki...shamaani kirjoitti:LaPointelta on siis kirja kohta ilmestymässä. Pitää joskus hankkia, ja verrata sitten kuinka paljon Vestal ja Utley ovatkaan valehdelleet.
No tarkennetaan kun pyydetään.Frank kirjoitti:Que? Tarkennatko vähän mitä meinaat? Vai onko sulla niin armoitetun hyvä sarkasmin taju, että se hämäsi mua? Toi "valehdelleet" osio jäi vähän auki...shamaani kirjoitti:LaPointelta on siis kirja kohta ilmestymässä. Pitää joskus hankkia, ja verrata sitten kuinka paljon Vestal ja Utley ovatkaan valehdelleet.
Jos LaPointe vetäisee stoorit pelkästä hikimajassa kuulluista tarinoista niin en epäile hetkeäkään niiden virheellisyyttä.
Vestal, tai mikä sen oikea nimi olikaan, haastatteli myös The Sitting Bullin sukulaisia. Jos Vestal oli siis puppua niin eikö se silloin tee näistä haastatelluista paskan puhujia..?
Suullisessa perimätiedossa on lähes poikkeuksetta se vika että ajat, paikat, nimet sun muut ovat täysin sekaisin. Mitään kronologia nuotio-tarinoista on turha odottaa.
Hieman lyhyenlännältä muuten tuo LaPointen tekele vaikuttaa, 160 sivua.
-
- Viestit: 2476
- Liittynyt: La 24.03.2007 13:56
Onhan tossa vinha perä, ja ainakin minulle Bob Utley on "melkoinen Jumala". Vestailista en mene ihan takuuseen, ainakaan hänen Dodge City -kirjansa pohjalta.shamaani kirjoitti:No tarkennetaan kun pyydetään.Frank kirjoitti:Que? Tarkennatko vähän mitä meinaat? Vai onko sulla niin armoitetun hyvä sarkasmin taju, että se hämäsi mua? Toi "valehdelleet" osio jäi vähän auki...shamaani kirjoitti:LaPointelta on siis kirja kohta ilmestymässä. Pitää joskus hankkia, ja verrata sitten kuinka paljon Vestal ja Utley ovatkaan valehdelleet.
Jos LaPointe vetäisee stoorit pelkästä hikimajassa kuulluista tarinoista niin en epäile hetkeäkään niiden virheellisyyttä.
Vestal, tai mikä sen oikea nimi olikaan, haastatteli myös The Sitting Bullin sukulaisia. Jos Vestal oli siis puppua niin eikö se silloin tee näistä haastatelluista paskan puhujia..?
Suullisessa perimätiedossa on lähes poikkeuksetta se vika että ajat, paikat, nimet sun muut ovat täysin sekaisin. Mitään kronologia nuotio-tarinoista on turha odottaa.
Hieman lyhyenlännältä muuten tuo LaPointen tekele vaikuttaa, 160 sivua.
Mutta, mutta, eikös tuo Vietnam-veteraani kertonut, että valkoiset eivät tunne hänen isoiso...jotain laisinkaan tai intiaaniuden ydintä/olemusta ja tässä hän kyllä saattaa olla hyvinkin oikeassa. Ainakin minä tunne isovanhempieni taustat paremmin kuin kukaan toimittaja/historioitsija...tosin kukaan ei koskaan ole edes yrittänyt niitä tutkiakaan
Jari
Jari Teilas