Mikä kirja menossa juuri nyt?

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Pe 20.03.2015 13:12

Ei edes tekisi mieli sanoa että minulla on myös tuo sama kirja ja en ole edes huomannut koko kirjaa hyllyssä ja edes selata.

For Liberty and Glory ja James R. Gaines oli pahanteossa. Tässä täytyy ottaa taas se järki käteen sillä olen samaa mieltä että yksi kirja henkilöstä Amerikan Vallankumouksesta riittää takuulla. Ei ole minkään sortin keskailua vaan Witko tyhmyyttä ja sekoilua.

Tätä odotan koska siinä on itse Benedict Arnold kyseessä.Iso Arska kiinnostaa todella paljon.
Pitäisi tulla Maaliskuun lopussa.
Kuva

Tuo on vaikea asia kun puhutaan Lafayettestä että mitä huonoja puolia on koska niitä on jokaisessa ihmisessä. Olisiko ollut pitkävihainen yksi asia.
Kunnian tavoittelu voisi olla yksi, mutta Markiisi ei kyllä leveillyt teoistaan. Aikalaisten tavoin hän kohteli miehiään aivan eri tavalla kuin sen ajan komentajat l. miehet eivät olleet mitään tykinruokaa hänelle,vältti turhia ihmishenkien tuhlailua. Ranskan Vallankumouksessa pisti kirjaimellisesti henkensä kuolemanvaaraan ja vielä naisen takia jota hän ei voinut sietää l.
Marie Antoinette. Tasa-arvoa,orjuuden kiivas vastustaja ja jopa naisten asialla tasa-arvossa. Hankala on saada mitään isoa skandaalia tästä miehestä esiin. Kai sitten joskus on todella tälläisiä uskomattomia persoonoita elänyt historiassa. Ykästäkin löytyy pientä purnattavaa, ei ollut mikään mestari taktikko, kova kurinpitäjä(Oli kyllä pakko olla siihen aikaan Contnetal-Armeijassa), eräällä tavoin Intiaanivihaaja, orjuuden kannattaja.

________
Witko

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 03.05.2015 17:21

Pakkohan oli laittaa sittenkin kaksi kirjaa Ranskan Vallankumouksesta ja tässä tietysti kiinnostava aihe Vendeen Sota. George J. Hillin The War in La Vendee and Little
Chouannerie. 360.sivua ja paljon mukana eri Vendeen komentajia myös oudompia nimiäkin. Englanninkielinen tietysti.

Kuva


David Andressin The Terror,456 sivua,vm.2013.Englantia tietysti.
Kuva


Yleisteos jos sitä kaipaa Ranskan Vallankumouksesta on tämä klassikko Thomas Carlylen The French Revolution ja tämä painos v.2013. 456.sivua englanniksi.
Nopeasti käyty kaikki Ranskan Vallankumouksen tärkeät tapahtumat aikajärjestyksessä.

Kuva


_________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 04.05.2015 09:05

Itse en enää kirjoja tilaa, se homma paisui hieman yli äyräiden. Lukemista riittää vuosiksi, ja uusia aihepiirejä en kaipaa. Se tieto, mitä Ranskan vallankumouksesta haluan tiedää, löytyy netistä.

No sen verran tuohon kirjallisuuteen, että eräs tuttava i lupasi jo viikko sitten lainata minulla molemmat Aubryn vallankumouskirjat osat I ja II, vieläpä niin pitkäksi aikaa kun haluan. Lupauksistaan huolimatta hän ei ole kaivanut kirjoja esiin. Olisi pitänyt sittenkin kääntyä "rouva Vallankumouksen" puoleen joka jo kerran sanoi, että voin hakea kirjat hänen luotaan.

Kyllä Vendeen sodat varmaan kiinnostavia juttuja ovat, mutta vain pieni osa Ranskan vallankumousta. Aihe on edelleen liian iso ja vaikea minulle, eikä vallankumouksesta toiseen hyppääminen käy minulta tuosta vaan.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 04.05.2015 13:07

Haukka kirjoitti:Itse en enää kirjoja tilaa, se homma paisui hieman yli äyräiden. Lukemista riittää vuosiksi, ja uusia aihepiirejä en kaipaa. Se tieto, mitä Ranskan vallankumouksesta haluan tiedää, löytyy netistä.

No sen verran tuohon kirjallisuuteen, että eräs tuttava i lupasi jo viikko sitten lainata minulla molemmat Aubryn vallankumouskirjat osat I ja II, vieläpä niin pitkäksi aikaa kun haluan. Lupauksistaan huolimatta hän ei ole kaivanut kirjoja esiin. Olisi pitänyt sittenkin kääntyä "rouva Vallankumouksen" puoleen joka jo kerran sanoi, että voin hakea kirjat hänen luotaan.

Kyllä Vendeen sodat varmaan kiinnostavia juttuja ovat, mutta vain pieni osa Ranskan vallankumousta. Aihe on edelleen liian iso ja vaikea minulle, eikä vallankumouksesta toiseen hyppääminen käy minulta tuosta vaan.
**************************************************

En minäkään nyt ala mitään tilaamaan mutta katsoin mielenkiinnosta mitä maailmalta löytyy tästä aihepiiristä. Voin sanoa että Octave Aubreyn vanhat klassikot Ranskan Suuri Vallankumous I ja II ovat silti ollut paras tietolähde kun puhutaan Ranskan Vallankumouksesta ja sen synnystä ja syistä. Vendeen sotaa on käsitelty II osassa. Pärjään kyllä Aubryn kirjoilla ja löytyyhän myös netistäkin hyviä lähteitä ja tietoja. Kyllä tuo Pohjois-Amerikka on joka muodossa imenyt satoja kirjoja vuosien saatossa ja sama se minulla on l. riittää lukemista vuosiksi.En minä myös ymmärrä Ranskan Vallankumouksesta kuin pintakuoren. Todella vaikean laaja aihepiiri on kun pääpaino on kuitenkin Pohjois-Amerikassa. Mielenkiintoinen väliaika tutkittava aina joskus on tuo Ranskan Vallankumous ja tuo Ranskan kieli on mukavan haastavaa?
________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Pe 29.05.2015 07:31

Kuva

Ei tuo mikään kevyt ilottelu ole, mutta asiapitoinen paketti, jossa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia tuon aikakauden elämästä Suurten järvien alueella. Tietenkin pääpaino on huroneissa, mutta hyvin pääsevät esiin myös irokeesiliigan eri kansakunnat. Abenakeista ei ole paljonkaan, vaan lähinnä liikutaan näiden irokeesinkielisten kansojen matkassa. Ranskalaiset papit pyrkimyksineen ja kolkkoine kohtaloineen ovat hyvin esillä. kirja päättyy tuonne 1670-luvun vaiheille, jolloin huronien pakolaisten yksi kansanosa on jo muotoutunut wyandoteiksi. He tunkevat siouxien hallitsemille alueille Wisconsiniin ja tuosta ei seuraa mitään hyvää.

Varhaisista tutkimusmatkailija Jacques Cartierin vaiheista on tietoa runsaasti, samoin päällikkö Donnaconnasta ja mystisistä St. Lawrence-joen irokeeseista. Pääpaino kirjassa on 1610 - 1650 välillä.
Haukka

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Pe 29.05.2015 07:34

Champlainin sotaretkistä tuossa kirjassa on paljon tietoa, samoin näistä irokeesien iskuista milloin minnekin.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Pe 29.05.2015 08:56

Haukka kirjoitti:Champlainin sotaretkistä tuossa kirjassa on paljon tietoa, samoin näistä irokeesien iskuista milloin minnekin.
******************************************************

Tuo Champlain oli loppuniitti ja Amazon kutsuu ja 30 taalan kirja joka on kuulemma uutta vastaava kunnoltaan. En rupea Adlibrikseen yli 100 euroa maksamaan. Olen jo varannut tämän viikonlopun pullojen keräilyyn ja naapurit antoivat auliisti luvan etteivät ammuskele Witkoa ilmakolla kun pihoissa hiivin pullojen perässä.. Äkkiä minä 30 ekun edestä pulloja kerään.
Eikö ole Haukka aika säälittävää minun alennustilani ja syksyllä siirryn pettuleipään ja kaarnan syötiin ja teen pihalle itselleni laavun myös. Näin katosi maine ja" kunnia"?


____________________
Witko The Raukka


P.s.Tässä Witko työnkiireissä ja hyvin polkee vaikka ei ole legendaarinen The Pitkäsatula.
Kuva

Vaimo lupasi antaa Visaa förskottina 30 ekun edestä mutta takaisinmaksu -aikaa on vain ensi viikko l. sekin vielä kiristää.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Pe 29.05.2015 11:24

Tämä Porin Yrjönkadun kulmilla nähty "keräilijä" on tunnistettu, mutta pidetään miehen henkilöllisyys salassa - noin niinkuin kaveruuden nimissä.

Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Pe 29.05.2015 11:51

Haukka kirjoitti:Tämä Porin Yrjönkadun kulmilla nähty "keräilijä" on tunnistettu, mutta pidetään miehen henkilöllisyys salassa - noin niinkuin kaveruuden nimissä.

Kuva
*********************************************

Tuo kuva on otettu likaisilla ja laittomilla konsteilla ja takuulla nousee kanne rikoksesta ihmisyyttä vastaan.Oho! juuri kun kirjoitan niin ulkona alkoi raju raemyrsky .Nyt kesää tulolle ja äkkiä.Hmmm...........kieltämättä on tutun näköinen Yrjönkadun kiertäjä mutta sen verran kerskaillaan että hyvä tili on tuolle salaperäiselle miehelle tulossa sillä about 500 putelissa liikutaan.

_____________________
Witko Hamsu

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 07.06.2015 13:25

Tämä Triggerin Huron raamattu tuli ja myyjä ei valehdellut kirjan kunnosta sillä aivan uutta vastaava oli ja tuli Perjantaina laatikkoon ja 6.päivää toimitus piti kutinsa Amazonilla(USA) tällä kertaa ja postikulut olivat aivan normaali tasoa. Kirjaa tuli vähän selattua ja tiheää on teksti mutta paljon eri sortin nippeleitä ja myöskin minulle uusia tapahtumia oli kivasti ja olihan siellä Samuel de Champlainista niin kuin Haukka sanoi hyvin paljon juttua sekä Kanadasta myös. Tätä katsellaan ja luetaan pikku hiljaa sieltä ja täältä. Todellinen aarrearkku minusta joka haluaa tietää 1600-1660 luvun välistä Huronien ja Eurooppalaisten kanssa elämää historiana. Tämä otin pehmeäkantisena 913.sivua tavattavaksi koska heittäydyin pihiksi.

Bruce Triggeriä on nyt sitten kaksi kirjaa ja kumpikin ovat riittävät tiedoiltaan juuri tuosta 1600-luvusta ja varsinkin Kanadasta.

Bruce Trigger,The Children of Aataentsic, A History of Huron People to 1660
Kuva

Tässä tämä Bruce Triggeri Native and Newcomers,Canada's Heroic Age Reconsidered joka minulla oli jo ennestään Bruce Triggerriltä niin on minusta todella hyvä kirja sillä Samuel de Champlainista,Jaquoes Cartieristä moneen muuhun henkilöön Kanadan historiassa ja sivuja on 448.


Kuva

Tätä kirjaa olen lukenut viime aikoina paljon ja uskallan kehua että on ollut hyvä ostos kaksi vuotta sitten, koska siinä käydään paljon 1550-1700 luvun väliltä eri Siirtomaa historiaa ja on erittäin hyvä yleisteos jossa hyvin paljon nippeliä mukana ja uusia aiheitakin eri näkökulmista. 1600-luvusta on todella paljon tietoa ja henkilöistä myös

Scott Weidensau
l The First Frontier, The Forgotten History of of Struggele,Savagery, & Endurance in Early America. Vm. 2012 ja 495 sivua kovakantisena ja edullinen moderni kirja 23 euroa Adlibriksessä.

Kuva

Huroneissa riittä kesälukemista jos kelit ovat edelleen yhtä jäätävät.

________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 07.06.2015 17:33

Kelit ovat jäätävät, ei ole ikinä mennyt meikäläisen järvi-uimiset näin myöhäisiksi.

Huron-raamattu voi vaikuttaa aluksi sekavalta, mutta siellä on satoja tarinoita, joita ei voi lukea muualta.

Itse innostuin etsimään netistä yhtä uutta kirjaa Uudesta Ruotsista, mutta en löydä millään. Näin mainoksen viikko sitten, mutta eipä vain löydy. Jatkan etsimistä ja laitan kyssärit huomenna.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 30.06.2015 18:18

Tässä on uusi julkaisu Kesäkuu-2015 ja aihepiiri on mielenkiintoinen.
Naiskirjailija mutta usein on hyväksi havaittu. Elizabeth Penn,Angie Debo ym. ovat hyviä esimerkkejä.Sivuja on 328.


Kuva


Tässä oma kirjani joka on ostettu v.2012 Adlibriksestä ja nyt on tullut vasta luettua kunnolla ja aika mielenkiintoinen on Daniel K. Ritcherin kirjoitustapa. 336 sivua.
Historia on toki tuttua mutta aikavälit ja henkilöt ovat eri vuosisadoilta l. hypellään jonkin verran aiheissa mutta ei onneksi liian sekava ole. Mr William Apess on hyvä esimerkki tästä.Eero Saarinen on päässyt Suomea edustamaan kirjassa myös. En kyllä tunne koko heppua. Liekö joku arkeologi tai kuvanveistäjä.

Kuva

Kuva

________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 07.07.2015 14:09

Vanhoja kirjoja on mukava selailla. Viimeksi otin hyllystä tämän ja kyllä tuossa tunti vierähti:

Kuva

Tämä on myös jäänyt esille uudelleen kaivettujen kirjojen eturiviin:

Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 07.07.2015 17:22

Löytyi tälläisiä osumia hyllystä ja kyllä tuo Mayflower kirja on ihan huippuluokkaa minusta sekä tuo kannibalismi kirja on kiehtovan lukuinen Verilöylyjä on täynnä.. Tämä oli minullekkin pikku yllätys että omistan tämän. Lukujonoon vain.

Kuva

ja tämä on muistaakseni myös sinullakin Obergin Uncas

Kuva

Caven tämä on myös sinulla
Kuva

Pieni tietopaketti eri Siirtomaa sodista. Olen selaillut vain vielä. Ei onneksi liian paksu.
Kuva

__________
Witko

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » To 17.09.2015 11:30

Tässä kun tulee pyörittyä 1600-luvun Pohjois-Amerikan eri Siirtokunnissa niin osui kolme kirjaa samalta kirjailijalta eteen lähdekirjana ja löytyi Adlibriksestä mm.
Itse olen kyllä julistanut että en tilaa tänä vuonna mitään uutta kun on vanhoissakin tekemistä. En tiedä mutta tuo Evan T. Pritchardin kirjat ja varsinkin tuo Native New Yorkers kiinnostavat ja Haukkaa jos kiinnostaa niin sen verran juhlin tätä yhtä tapausta kumminkin että on varhainen pukki liikkeellä ennen Joulua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kaksi ylintä kirja vaikuttaa minusta kiinnostavammalta kun luin Amazonin esikatselussa mutta ei niinkään tuo alinmainen joka painottuu uskontoon,henkiin ym. vastaaviin.Hudsonin Henkka ja Native New Yorkers ovat mielenkiintoisia minusta.

____________
Witko

Vastaa Viestiin