Voyageur kirjoitti:
Voyageurin hyllyssä tuollainen aiheeseen liittyvä teos, kun tuo taide on se läheinen aihe.
Tällainen teksti löytyi vielä maalareista.
Netistä varmaankin löytyy haualla kuvia kyseisistä maalauksista.
Mikään ei sytyttänyt mielikuvitusta sellaiseen paloon, mikään ei
vauhdittanut kansakuntaa uuteen aikakauteen niin nopeasti kuin muuan
Kaliforniassa tammikuussa tehty löytö
.KULTAA!!!
Kulta sai liikkeelle tuhansittain ihmisiä. San Franciscolaisen
sanomalehden pääkirjoitus oli kuin olisi satua lukenut: "Näkijän
näky oli käynyt toteen. Kalifornian kunnailla, kenties kohoaa uusi
Kaanain. Maa josta vuotaa mesi ja maito. Siellä vuoret ovat täyttä
kultaa, jokiuomat kullalla päällätyt" Kirjoitus oli melkoista
vuodatusta.
Kultalöytö Kaliforniassa kiehtoi myös itärannikon taiteilijoita.
William Sidney Mountin(1807 1868) maalaus "California News"
on yksi tuon aikakauden parhaita esimerkkejä siitä,
kuinka ihmiset itärannikolla seurasivat kiihkeästi Kalifornian
tilannetta. Maalaukseensa taiteilija on sijoittanut New Yorkin
postitoimistoon miehen, joka lukee Horace Greeleyn "New York Daily
Tribunea". Lukijan ympärille on kerääntynyt joukko uteliaita ihmisiä
kuulemaan viimeisimmät uutiset kultakentiltä. Heidän yläpuolelleen,
seinälle, taiteilija on sijoittanut "Kentuckylaisen", joka symboloi
toista aikakautta. Luodikon alapuolella kirkuu suurin kirjaimin
juliste, jossa myydään matkaa "Loo Choo" -nimisellä laivalla San
Franciscoon. Tässä mestarillisessa maalauksessa ei ole
häivähdystäkään satiirista, sillä pian myös pilapiirtäjät
herkuttelivat kullankaivajien kustannuksella. "Mistä löytää laiva,
joka kuljettaisi rikkaudet kotiin" ivataan maalauksessa, joka
Currier ja Ives tuottivat.
Mahdollisuudet olivat niin valtavat ja uskomattomat, että
kullankaivajat sanoivat lähtevänsä katsomaan norsua!
Unelmat kullasta tuntuivat ylittivät järjen rajat, kuten
maalauksessa, jossa kaskelotti hinaa talon kokoista kultakimpaletta.
Yksi hauskimmista pilakuvista on mielestäni H. K. Kobinsonin
julkaisema maalaus "A Gold Hunter on his way to CALIFORNIA, via ST
Louis", jossa kultakuume on puraissut
itärannikonmiestä, ja näyttäisi siltä kuin herra olisi
lähtemässä "soitellen sotaan".
Todellisuudessa kullankaivajien elämä oli kovaa. Narreilla ja
tyhjäntoimittajilla ei rinteille ollut asiaa. Kullankaivajat olivat
yksinäisiä miehiä, oman onnensa seppiä. Monissa tuon ajan
maalauksissa kullankaivajan elämää kuitenkin ihannoidaan
merkillisellä tavalla. Kuten Charles Christian Nahlin (1818-1878)
maalauksessa "Lauantaiehtoo kaivoskämpässä" punaiset
sävyt luovat ryhmän ympärille lähes kodikasta sävyä.
Nahlin toinen kuuluisa työ "Sunnuntaiaamu kaivoksella" viestii
perin erilaista tunnelmaa. Henkilöt maalauksessa on sijoitettu
kahteen ryhmään. Oikealla, hurskaitten ryhmä etsii pelastusta
pyhästä kirjasta. Vasemmalla, paatunut syntinen krapulan kourissa
lauantainillan juominkien jälkeen. Maalaus on kuin saarna, jossa
taiteilija varoittaa kultakuumeen moraalisista sudenkuopista.
Charles Christian Nahl oli yksi kultakuumeen tuotteliaimmista
maalareista. Hän saapui velipuolensa, Arthurin kanssa Kalifornian
kultakentille vuonna 1851. Charles Cristian Nahl oli saksalainen
siirtolainen, joka oli opiskellut maalausta Kasselissa sekä
Pariisissa.
Mahdollisesti paras maalari kaikista siirtolaisista oli saksalainen
William Hahn ( 1829-1887). Hahn oli opiskellut ennen Kalifornian
kultakentille saapumistaan Dresdenissä, Dusseldorfissa, Napolissa,
Pariisissa ja New Yorkissa. Hänen mestariteoksensa on
nimeltään "Looking Down Yosemite Valley From Glacier Point" .
Maalaukseensa taiteilija oli sijoittanut joukon
turisteja, jotka olivat roskanneet ympäristönsä, katsellessaan alas
Yosemite laaksoon.
San Francisco, joka oli yksi kultakuumeen suurimmista "satamista"
kiehtoi maalareita. Mahdollisesti yksi ensimmäisistä töistä, joka
kuvasi Telegraph Hilliä, oli tuntemattoman kiinalaisen tekemä.
Luultavasti kuitenkin englantilaisen Frank Marryatin (1826-1855)
maalaukset San Franciscosta kultakuumeen ajoilta ovat kuuluisimpia.
Tänä päivänä Marryatin maalauksensa ovat erittäin arvokkaita, sillä
hän on vanginnut taidokkaasti kankaalle San Franciscon katuelämän
kultakuumeen päivinä. Kuten hiukan satiirin omaisessa
maalauksessa "San Francisco Street Life" Toisesta kuuluisasta
maalauksestaan "San Francisco Saloon", Marryat
kirjoitti: "Otetaan ripaus tervejärkisiä Uuden Englannin
liikemiehiä, lisätään sekaan muutama kiinalainen työläinen, jokunen
australialainen rangaistusvanki, hivenen rintamakarkureita, pari
ammattipeluria ja kaikenpuolista huijaria. Vielä umpimähkään,
jokunen pettynyt rakastaja ja mustalammas. Seos hämmennetään,
maustetaan vahvasti kultakuumeella, kehnolla viinalla, korteilla,
pistooleilla, puukoilla ja lupauksilla. Tulos on jotakin alkuaikojen
seurapiiriä vastaavaa sotkua"!
Yksi maalausten aiheista San Franciscossa oli hirttäminen, sillä se
oli yksi kansan suurista huveista.
John Prendergastin maalaus "Justice Meted out to English Jim by the
Vigilantes" (1855) on hieno esimerkki julkisesta
hirttämisestä. Taiteilija on kuvannut maalauksessaan "Sidneyn
ankkojen" "English Jim" -nimisen pääjehun hirttämisen San Franciscon
satamassa. Maalauksessa laivaan on rakennettu hirttolava, jossa
konna jo killuu, samalla kun paikalliset Vigilantet vetävät
Yhdysvaltojen lippua salkoon, kuin kunniaa tehden tälle
onnettomalle, täyden tunnustuksen tehneelle konna paralle. Satamaan
on kerääntynyt melkoinen joukko ihmisiä seuraamaan "pyhää
toimitusta".
Kalifornian kultakuume synnytti lukemattoman määrän maalauksia sen
omalla aikakaudellaan, kuten myös vielä paljon myöhemminkin. Listaa
maalareista voisi kierrättää vielä vaikka kuinka pitkään, mutta
johonkin se raja nyt täytyy vetää.....
Jari