Naisten periootivaatteiden kaavoja.

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Vastaa Viestiin
Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Naisten periootivaatteiden kaavoja.

Viesti Kirjoittaja Lady E » Pe 04.05.2007 13:53

Heippa hei!

Tässä kun tulee askarreltua mm. truly victorianin kaavoilla uusia vaatteita, niin voisin jakaa tiedon kaavojen saannista muillekin. Eli mä oon tilannu parit kaavat täältä:
http://trulyvictorian.netfirms.com/
Kataloogista löytyy pukineet joille löytyy kaavat, myöskin miehille on joitakin:
http://trulyvictorian.netfirms.com/catalog1.html

Mulla on nyt työn alla tämä:
Kuva

Tämän olen tehnyt lyhyenä takkina 3/4 hihoilla:
Kuva

Tästä setistä en ole saanut aikaiseksi kuin korsetin:
Kuva

Eli siis tämän tyyppisen, tumman viininpunaisen:
Kuva

Kuvia muiden "tekeleistä" :
http://trulyvictorian.netfirms.com/pict ... .php?cat=1

Ja foorumilta taas voi kysellä neuvoja jos ei tiedä mitä tehdä.
http://www.trulyvictorian.netfirms.com/ ... rd/phpBB2/

Moikka moi!

wenona
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 13.03.2007 16:33

Viesti Kirjoittaja wenona » Pe 04.05.2007 16:28

Olisiko sinulla joitain "vanhoja kaavoja", joista voisit luopua tai joita voisit lainata?

Tuo ulkomailta tilaaminen kun ei mulle onnistu, niin ... vienosti uskaltaudun kysymään ....
You must speak straight so that your words may go as sunlight to our hearts. -Cochise

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Pe 04.05.2007 17:57

Jeps!

Kavereiden kesken on lainailtu ristiin joitakin kaavoja. Mutta sitä tietää, että kaavat saa varmasti takaisin, koska ovat kuitenkin arvokkaita. Ja kaavoja tulee käytettyä itselläni ainakin uudemman kerran kun niitä kerkeää tehdä joskus. Mutta itse en omista kuin 3 tilattua kaavaa.

Sikäli mikäli asuisit nurkilla, niin miksei kaavoja voisi kopioida. Samalla voisi katsoa kuinka vaate pitäisi tehdä. Mutta itse olen sen verran laiska ja kroonisessa kaavapaperipuutteessa, etten kehtaa alkaa jollekin mittojen mukaan välttämättä kopioimaan kaavoja. Pienissä tiloissa se on toisinaan työlästä, kun lattia täytyy raivata ensin tyhjäksi ja kaavapaperiakin menee metritolkulla. Ja ohjeiden kirjoittaminen vie joko suomentamisen ajan vaivan tms. Ja ohjeista voisi tulla muutenkin melko puutteelliset. Mutta nyt täällä puhuu hyvin väsynyt kipeäksi tulossa oleva yksilö, jolla on kuluvalle kuukaudelle hulluna ompeluhommia.

Tällä hetkellä mulla on korsetin kaava lainassa, ja sen saan joskus. Ja jos haluaa tehdä viktoriaanisia vaatteita, niin se korsetti olisi hyvä olla ensin. Ja kaava kannattaisi kopioida omilla mitoilla jne. jne.

Mutta esim. mä olen aikoinaan itse kekkaillut kaikkea, kun ei ollut ketään kaveria joka oisi tieenyt historiallisista vaatteista mitään, ei ollut nettiä jne. Niin hommasin kopioita minikaavoista ja suurensin niitä. Että jos vaan intohimoa riittää, niin esteitä ei ole. Tosin työlästä se on, sen voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä :twisted:

Mäkään en pysty tilaamaan netistä mitään, mutta oon tilannu kaverin kautta. Ja eipä sitä niin montaa kaavaa loppujen lopuksi tarvitse. Mutta niiden mukana tulevat ohjeet ovat aika oleelliset. Tosin mä en paljoa ohjeita katsele, teen aika lailla oman pään mukaan. Joskus menee vähän metsään, jos kus onnistuu omat ratkaisut ihan hyvin :lol:

Oletko Wenona ommellut minkä verran vaatteita?

Hyvä kun kysyit kaavojen lainaamisesta. Jotkut meistä on jollaintapaa kovin kiintyneet kaavoihin, ettei niitä noin vaan lainata kellekään, varsin jos ei tunne tyyppiä. Koska aina on se vaara, ettei kaavojaan saa takaisin. Mullakin taitaa olla edelleen yksi kaava lainassa kaveriltani, joka on ollut mulla jo luvattoman kauan. Mutta periaatteessa kaverini saa sen koska vaan takaisin, koska tapaamme aina silloin tällöin.

Voihan olla että sitä joku päivä voisikin innostua kopioimaan vaikkapa korsetin kaavat ja lähettää postissa. Ja mittojen mukaan. Mutta mänöö varmaan heinäkuulle.

Moi moi.

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Pe 04.05.2007 18:20

Mikä on kaava? Eikös se ole matematiikkaa? Meillä vaan mitataan, leikataan ja ommellaan... Ja siltähän se näyttääkin.
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Pe 04.05.2007 18:32

Charlie kirjoitti:Mikä on kaava? Eikös se ole matematiikkaa? Meillä vaan mitataan, leikataan ja ommellaan... Ja siltähän se näyttääkin.
Just niin! Sitähän se! Useimmiten miehillä tää kolmiulotteinen ajattelu on niin paljon helpompaa. On meinaan tullut huomattua. Mä oon tosi huono hahmottamaan vaikkapa kaavoja kolmiulotteisina. Siis tosi huono, en vaan tajua mitään, enkä saa ilman kaavoja varmaan mitään aikaiseksi.

Tilaankin Charlie sulta seuraavaan vaatteeseen kaavat :lol: .

Moi!

wenona
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 13.03.2007 16:33

Viesti Kirjoittaja wenona » Pe 04.05.2007 18:48

Lady E kirjoitti:Jeps!
Oletko Wenona ommellut minkä verran vaatteita?

Hyvä kun kysyit kaavojen lainaamisesta. Jotkut meistä on jollaintapaa kovin kiintyneet kaavoihin, ettei niitä noin vaan lainata kellekään, varsin jos ei tunne tyyppiä. Koska aina on se vaara, ettei kaavojaan saa takaisin. Mullakin taitaa olla edelleen yksi kaava lainassa kaveriltani, joka on ollut mulla jo luvattoman kauan. Mutta periaatteessa kaverini saa sen koska vaan takaisin, koska tapaamme aina silloin tällöin.

Moi moi.
No, jotain pientä olen ommellut ja muutenkin käsitöitä harrastanut vähän fiiliksen mukaan. Ymmärrän erinomaisesti tuon pointtisi, että luottamus on aika tärkee juttu - minullekin. Minua kiinnostaisi lähinnä pukujen kaavat. Joitain minikoossa olevia löysin netistä, ja kun vain saan aikaiseksi, niin ne voisi suurentaakin, joten ei turhaa pulttia kysymyksestä, kunhan oli vain kysymys.

Heippa ja hyviä fiiliksiä.
You must speak straight so that your words may go as sunlight to our hearts. -Cochise

Pearl
Viestit: 97
Liittynyt: La 10.03.2007 10:51
Paikkakunta: Läyliäinen

Viesti Kirjoittaja Pearl » Pe 04.05.2007 20:00

Mä ainakin olen hysteerisen kiintynyt kaavoihini.

Mutta vinkkinä kanattaa käydä kirjastossa sieltä kyselee historiallisten pukujen kirjoja niin eiköhän löydy. Yksi hyvä ainakin on Janet Arnoldin Patterns of Fashion ja ainakin täällä Lopella löytyy ihan kirjastosta. Siinä kauniita minikaaavoja jotka suht helppo suurentaa :)
-:¦:-
¸.·´ .·´¨¨)) -Pearl
((¸¸.·´ ..·´ -:¦:-
((¸¸.·´

wenona
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 13.03.2007 16:33

Viesti Kirjoittaja wenona » Pe 04.05.2007 20:06

Kiitos kiitos. Eiköhän se tästä. On niin paljon tekemistä että aika aikaansa kutakin.
You must speak straight so that your words may go as sunlight to our hearts. -Cochise

Crossfox
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.03.2007 23:18

Viesti Kirjoittaja Crossfox » Pe 04.05.2007 22:39

8)
Viimeksi muokannut Crossfox, Pe 29.01.2010 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » La 05.05.2007 09:12

Crossfox kirjoitti:(Kokemukseni kaavoista) Kaavat joutuu joka kerta mallaamaan oman kropan mukaan, mikäli lainaa kaavoja jonkun jo aikaisemmin valmistamasta asusta. Koskaan ei istu suoraan päälle. Itse sain vasta kolmannella yrittämällä oikein istuvan liivin ja pieniä yksityiskohtia käytin hyväkseni Robert Sixconen liivistä. Naisten asusteet ovat tietysti hieman vaativampia kropan muotojen vuoksi verraten miesten pukimiin. 1700-1800 luvun pukimet vaativat vain hieman näpertelyä ja hermoja, ja tietysti useita harjoitus kappaleita.
Crossfox puhuu asiaa. Näinhän se on, että koeversioita ja harjoituskappaleita saa tehdä aika lailla, ellei nyt satu olemaan alan ammattilainen. Ja useimmiten vaatteiden istuvuuden saamiseen toisinansa tarvitaan kaverin apua.

Mutta sen voin sanoa, että 1700-luku on siinä mielessä kätevämpi aika pukuhistorian harrastamiseen, sillä kaavat ovat yksinkertaisempia, ne pystyy kutakuinkin itsekin suurentamaan minikaavoista, ja kangasta menee vähemmän kuin viktoriaanisiin asuihin. :twisted: . Itse kun juuri aloittelen ensimmäistä varsinaista viktoriaanista naisten puvun yläosaa, eli poloneesia, niin manailen itsekseni kangasmenekkiä, joka on yllättävän suuri vaatekappaleen vaatimattomuuteen nähden :x Ja 1700-luvun asun saisi samalla kangasmäärällä näyttävämmäksi. Höhö höh. Tässä se teollistuminen näkyy kun kankaiden hinnat laskivat ja ompelukoneet keksittiin....

Moikka moi!

quill
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 09.03.2007 11:24

kaavoista

Viesti Kirjoittaja quill » Ma 07.05.2007 08:33

Juuri em. seikkojen ansiosta aina kannattaa tehdä kaavoista ensin
koekappale käyttäen "halpaa" lakanakangasta...
Siitä näkee istuuko päälle ja jos istuu niin eikun tärv.... ei kun leikkaamaan arvokasta kangasta!
Myöskin vaimoa kannattaa kuunnella, henk. koht. testit osoittavat että jälki on niin parempaa!

Dakota
Viestit: 644
Liittynyt: Ke 07.03.2007 19:17

Viesti Kirjoittaja Dakota » Pe 18.05.2007 10:03

Lady E. Se sinun pitkä nuttu näytti niin hienolta, laittaisitko kuvaa tänne vaikka onkin vielä keskeneräinen?

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Pe 18.05.2007 10:22

Öö, tarkoititko petroolinsinistä käsintikattua 1700-luvun nuttua, vaiko 1873 viininpunaista poloneesia? En tiä saako poloneesista mitään järkevää kuvaa, kun se pitäs pukee päälle ja silleen. Ja sitä ei oo muokattu vielä istuvaksi ja napit puuttuu edestä.

Ja nyt on vähän kiirus ommella niin en malta alkaa laittamaan vaatteita esille, että niistä taisi kuvia. Sorppa. Ehkä jos jossain vaiheessa kerkeän. Yön hiljaiset tunnit sopivat siihen asiaan paljon paremmin, un ei voi meluta ompelukoneen kanssa.

Moi moi!

Vastaa Viestiin